Slezské divadlo Opava

Ifigénie na Tauridě zaslouží uznání

Jana Gélová, Deník 27. 2. 2018

Ifigénie na Tauridě, která měla před nedávnem premiéru ve Slezském divadle v Opavě, nabízí divákům možnost seznámit se s Gluckovou operou.

Opava – Operní soubor Slezského divadla uvedl během 18. února ve své premiéře operu Christopha Willibalda Glucka Ifigénie na Tauridě, kterou skladatel potvrdil reformu opery. Gluckova reforma spočívala ve zrušení schémat, koloratur, kladl důraz na plynulost děje, propojil recitativy a árie v plynulý tok hudby, která podpořila dramatickou linku.

Stylovost v interpretaci významně vystihl hostující dirigent Vojtěch Spurný, který se této hudbě věnuje a má s ní bohaté zkušenosti. Režie Lubora Cukra vycházela z úsporného aranžmá i herectví na scéně, která přibližovala prostředí chrámu bohyně Diany (scéna L. Cukr, O. Bartoš). Kostýmy Josefa Jelínka pomáhají dotvořit dobovou atmosféru. Snad jen kytičky na kamaších krvežíznivých Skytů a kostýmově téměř neodlišené Eumenidy působily neadekvátně. Hlavní roli Ifigénie ztvárnila stylově Petra Nôtová. I když herecky nepůsobila příliš výrazně, pěvecký výkon byl vynikající. Její příjemně znějící soprán zněl vyrovnaně ve všech polohách. Pochvalu si zaslouží také měkký baryton Lukáše Zemana jako Orestea. Pozitivním překvapením byl Václav Čížek v roli Pylada. Interpretační jistota a snaha o stylovou interpretaci byla znát i u menších rolí. Pochvala patří sboru, především kněžkám. Sbory nastudovala Kremena Pešakova.

Díky této opeře má opavské publikum možnost seznámit se s Gluckovým dílem, které není běžnou součástí repertoáru operních divadel.

 

 

Ifigénie na tauridě

  • Žánr: Opera
  • Autor: Christoph Willibald Gluck
  • Dirigent: Vojtěch Spurný
  • Réžie: Lubor Cukr
  • Premiéra: 18. 2. 2018

Partneři