Slezské divadlo Opava

Přeskočit na navigaci

Webová prezentace Slezského divadla v Opavě

WINTERREISE… ZIMNÍ CESTA

Sobota 19.12. od 19.30 hodin

Originální jevištní adaptace Schubertova slavného písňového cyklu WINTERREISE: Zimní cesta představí sólista Kammeroper Wien – Theater and der Wien Američan Tobias Greenhalgh v režii a tanečním doprovodu českého tanečního chameleona Martina Dvořáka, společně s polským klavíristou Marcinem Kozielem.

Tento netradiční hudebně-divadelní projekt vznikal ve Vídni, kde měl i v říjnu svou premiéru v Kammeroper Wien. Jedná se o scénický koncert nebo-li hudební divadlo pro jedno zpěváka, tanečníka a klavír. S melancholickým podtónem nazývají tvůrci tento jevištní tvar jako hudební divadlo o lásce a smrti aneb psychologické hudební drama o zimní cestě jednoho poutníka.

Cílem bylo propojit výrazové prostředky zpěváka a tanečníka v působivé minimalistické hudební drama na pozadí Schubertových písní s texty Wilhelma Müllera. Cyklus vznikl ve dvou částech v letech 1827-28 a byl původně psán pro tenor a klavír. Záhy byl ale transponován a je součástí repertoáru zpěváků a zpěvaček různých hlasových poloh. V naší inscenaci je to baryton.

Ve 24 obrazech, pojednávajících o zrání muže na jeho pomyslné životní cestě a filozofování o životních hodnotách a citových vzplanutích a zklamáních, si tvůrci a interpreti Martin Dvořák a Tobias Greenhalgh kladou otázky o proměně (růstu) člověka-muže a jeho hodnot v závislosti na jeho schopnosti přijímat osud a životní okolnosti jako výzvu k zrání či pouze jako osobní souboj s nemilosrdným údělem a předem „rozdělenými kartami ke hře“.

Formálně jde o propojení výrazových možností operního pěvce-herce a tanečníka- performera. Nejde o doslovné vyprávění příběhu a popisování lyrického textu, spíše o hledání paralel či protivýznamů k textu a hudbě. Oba interpreti rozehrávají své party z části odděleně, z části se jejich charaktery prolínají do jednoho. Velký důraz je kladen na odlišnosti a spojitosti jejich výrazových a interpretačních možností, kdy zpěvákův stavební materiál stojí na předem zkomponované hudbě a textu, oproti tanečníkovu „výchozímu bodu nula“. Jeho „slova“ – výrazové prostředky je nutné teprve vytvořit a budovat citlivě k pevné formě zpěváka. Na druhé straně zpěvákovi výrazové možnosti mohou vycházet či reflektovat taneční a pohybový materiál a formy tanečníka. Toto trvalé a všudypřítomné pnutí mezi žánry je největší výzvou a dramaturgickou linií tohoto večera.

Martin Dvořák (CZ/AT) – režie, tanec
Tobias Greenhalgh (USA/AT) – baryton
Marcin Koziel (PL/AT) – klavír
Jindra Rychlá (CZ) – kostýmy

Novinky

12.01.2018

Malá ochutnávka ze zkoušky komedie Jak je důležité míti Filipa

o dvou mladých přátelích. Jak dlouho lze žít dvojím životem, aniž by to prasklo? Činoherní soubor se pilně připravuje na uvedení premiéry komedie anglického dramatika Oscara Wilda, mistra ironického dialogu a skandálního literáta viktoriánské Anglie. Premiéra konverzační komedie se uskuteční v neděli 21. ledna 2018.   Režisérkou inscenace je Irena Žantovská: Paní režisérko, co Vás […]

více zde

12.01.2018

11. 2. 2018 od 19 hodin – THE BACKWARDS

11. 2. 2018 od 19 hodin strhující výlet do hudební minulosti plné nezapomenutelných hitů pro několik generací fanoušků Beatles   THE BACKWARDS Beatles revival – „Love Songs“   Úspěch bandu odstartovalo dvojnásobné vítězství na prestižním Beatlefestu v New Yorku v letech 1998 a 2003. Kromě koncertování v Čechách a na Slovensku kapela hrála po celé Evropě, […]

více zde

1.01.2018

„Cikánský baron jsem já, mě každá cikánka zná…“

K složení operety CIKÁNSKÝ BARON inspiroval vídeňského „krále valčíků“, Johanna Strausse ml. román „Saffi“ maďarského spisovatele Mór Jókaie.   Mladý šlechtic Šándor Bárinkay si po létech vyhnanství přichází převzít majetek po svých předcích.  Bohatý prasečkář Koloman Župan se Šándorovi vysmívá, protože pozemky jsou bezcenné a součástí dědictví je cikánská vesnice….. Přijďte se podívat, jak to […]

více zde

Starší novinky