Slezské divadlo Opava

Přeskočit na navigaci

Webová prezentace Slezského divadla v Opavě

ROZHOVOR – Anna Saavedra

Anna Saavedra *1984, podle jejíž adaptace v neděli uvedeme premiéru Gazdiny roby, je Osobností měsíce Divadelních novin. My jsem pro vás připravili s Annou Saavedrou rozhovor, který si můžete níže přečíst.

S jakým cílem, ambicí jsi přistupovala k nové adaptaci Gazdiny roby?

Společně s režisérkou Jankou Ryšánek Schmiedtovou jsme chtěly vytvořit jakousi „verzi pro 21. století“, aniž bychom však původní příběh zbavovaly jeho dobového kontextu. Zároveň jsou některé atributy původního dramatu (například nářečí, venkovské reálie či konfliktní postavení katolíků vůči protestantům) upraveny tak, aby byly pro současného diváka srozumitelné. Na druhou stranu
je v mojí adaptaci posílena a prohloubena role jednotlivých postav, jejichž jednání i osudy nahlížíme z více úhlů, než tomu bylo v původním Preissové dramatu. I to je součástí onoho „moderního“ pojetí. V současném světě už neexistuje jediná univerzální pravda, je na nás, abychom v mnohosti různých pravd hledali tu svoji…

Můžeš přiblížit zdroje, ze kterých jsi při práci nejvíce čerpala?

Moje adaptace se velkou měrou opírá o původní povídku, na základě které pak Preissová na žádost dramaturga Národního divadla drama Gazdina roba napsala. Zároveň jsem při čtení monografie o Preissové narazila na zajímavý fakt, že původní příběh, osud konkrétní ženy – „gazdiny roby“, jímž se Preissová inspirovala, měl dvě verze – resp. dva odlišné konce. I to je v nové adaptaci
obsaženo.

Co je pro tebe osobně na Evě a jejím příběhu nejzajímavějším? Čím může oslovit diváka v 21. století?

Myslím, že příběh nelze vnímat pouze jako drama lásky s tragickým koncem nebo konflikt hlavní hrdinky se společenskou konvencí, v jeho podtextu se skrývají i hlubší a obecnější otázky. Například – v současné době se rozpadá každé druhé manželství. Je tedy důležité se ptát, co je to vlastně rodina, k čemu slouží a za jakých okolností má smysl ji udržet nebo naopak odejít, za jakých okolností a zda vůbec je odchod od rodiny „legitimní“… Může být omluvou láska? Je současná společnost natolik tolerantní, aby tuto „omluvu“ přijala? Z právního hlediska už to není problém, ovšem v rovině morální stále trvá. Je tedy lepší opustit rodinu a „žít v pravdě“, nebo je „morálnější“ ten, kdo žije ve formálním manželství a má paralelní vztah s někým jiným? V nové adaptaci je kladen důraz na generační konflikt. Ale nestaví se apriori proti konzervativním hodnotám, kterým starší generace věří. Mají totiž v řádu světa svoji logiku. Má tedy člověk právo uvažovat sobecky, nebo se má podřídit tradici, vůli rodičů nebo soucitu k vlastním dětem? To jsou velmi aktuální a bolestné otázky, které mnoho lidí v současném světě řeší.

Novinky

19.01.2018

IFIGÉNIE NA TAURIDĚ – přípravy na operní premiéru v plném proudu

Christoph Willibald Gluck IFIGÉNIE NA TAURIDĚ Dirigent: Vojtěch Spurný Režie: Lubor Cukr   Opera podle antické pověsti, odehrávající se po skončení trojské války. Uvedeme ve francouzském originále. Příběh volně navazuje na Ifigénii v Aulidě, kterou skladatel napsal o pět let dříve. Operu v této sezoně uvádí Divadlo Antonína Dvořáka v Ostravě – máte jedinečnou možnost  ZVÝHODNĚNÍ –30% […]

více zde

19.01.2018

IFIGÉNIE NA TAURIDĚ – představujeme některé hosty

Christoph Willibald Gluck IFIGÉNIE NA TAURIDĚ Dirigent: Vojtěch Spurný Režie: Lubor Cukr     představujeme některé hosty  Vojtěch Spurný, dirigent Jako asistent režiséra a dirigenta spolupracoval mj. s Bohumilem Gregorem, Davidem Radokem (Národní divadlo v Praze) či Arnoldem Östmanem (Zámecké divadlo v Drottningholmu). V sezoně 1996/1997 v Göteborgu nastudoval a dirigoval Rossiniho operu Cesta do […]

více zde

18.01.2018

SILVESTR 2017

Již tradičně jsme přivítali nový rok v divadle. Půlnočního přípitku se zúčastnila i královna Alžběta II. a sir Elton John! A jak jste strávili Silvestr vy?

více zde

Starší novinky