Slezské divadlo Opava

Přeskočit na navigaci

Webová prezentace Slezského divadla v Opavě

A. a V. Mrštíkové – Maryša

Drama

Teprve přičiněním tehdejšího ředitele Národního divadla F. A. Šuberta, který se snažil korigovat rázné a někdy i svérázné soudy dramaturga Ladislava Stroupežnického, se Maryša přece jen dostala na repertoár ND, ovšem z opatrnosti jen v řadě tzv. her pro lidové publikum dávaných v sobotu odpoledne, kam vyšší společenské a kulturní vrstvy českého národa nechodily. Od té doby se však toto drama z moravské vesnice stalo trvalou součástí našeho kulturního dědictví a patří k nejlepším dílům české dramatiky vůbec. V našem divadle bylo poprvé uvedeno už ve druhé sezóně Slezského Národního divadla, v r. 1946. A ne náhodou se k němu vracíme v sezóně, v níž si připomeneme (1. května) 200. výročí položení základního kamene k budově opavského divadla, jako k jednomu z klíčových titulů této sezóny.

Úprava, režie:
Zdeněk Černín
Scéna, kostýmy:
Jan Dušek
Hudba:
Jiří Pavlica (výběr z díla)
Dramaturgie:
Blanka Fišerová j. h.

Hrají

Lízal:
Kostas Zerdaloglu nebo Erik Pardus j.h.
Lízalka:
Hana Vaňková
Maryša:
Kateřina Volná nebo Veronika Senciová
Rozára:
Kamila Srubková
Vávra:
Petr Vaněk j. h. nebo Zdeněk Junák j.h.
Francek:
Ladislav Špiner nebo Lukáš Hejlík j.h.
Horačka:
Lenka Waclawiecová
Strouhalka:
Ivana Petrželová
Babička:
Ludmila Štědrá
Hospodský:
Jiří Nebenführ nebo Marek Kunc
Hrdlička, obecní sluha:
Petr Klimeš
Soudní sluha:
Miroslav Neborowský
Rekruti:
Zdeněk Jorda, Kamil Koula, Marek Kunc, Zdeněk Pavlíček, Jakub
Stránský
PREMIÉRA:
16. 11. 2003
DERNIÉRA:
9. 4. 2006

INSCENACE DOSÁHLA 50 REPRÍZ

České realistické drama a Maryša

Léta 1887–1894 přinesla velkou proměnu v zaměření české dramatické tvorby. Byl to velký nástup realismu, hledajícího inspiraci především v ostrých dramatických konfliktech života na české vesnici. Započala jej r. 1887 premiéra Našich furiantů L. Stroupežnického a pokračováním byla v letech 1889 a 1890 uvedení dramat Gabriely Preissové Gazdina roba a Její pastorkyňa a Jiráskovy Vojnarky. Vyvrcholením a završením této etapy pak byl r. 1894, kdy byla v pražském Národním divadle premiérována dramata A. Jiráska Otec a Maryša bratří Aloise a Viléma Mrštíků. Geneze Maryši začala r. 1889 a měla dosti dramatické pokračování. R. 1891 ji Vilém Mrštík poslal do Národního divadla. Je paradoxem, že právě ten, kdo tuto etapu v českém dramatu započal, Ladislav Stroupežnický, který byl tehdy dramaturgem Národního divadla, hru rezolutně odmítl jako krutou, drastickou.

SOUDY O MARYŠE: F.X.Šalda: A. a V. Mrštíků Maryša

(…)
Mrštíkovi lidé jsou jen funkce jistého organismu, celly jistého ústrojí. Za nimi stojí vždy vlastní herec: Příroda a Společnost. A tak, v tomsmyslu je „Maryša“ drama selské, drama oživených hrud, zavalitých, tuhých, urputně oživených, lačně k svým lánům přisátých těl. Jeho sedláci ani nedeklamují, ani nekoketují. Oni nejsou ani alegoricky hlubokomyslní, ani selankovitě prostí a jímaví. Oni jsou předem neurvalí, lační, hladoví a skoupí.

(…)
Mryša sama, třeba určena a poddána okolí a prostředí, bojuje přece a vzpírá se proti němu. Drama je právě ten boj, odpor, zoufalý zápas. Drama je proto etické ne falešnou, kázanou a hlásanou morálkou, ale samým organickým podkladem svým.

(…)
Maryša dovolává se náboženství – ale proto nemyslete, že je sladká, pasivní a poddajná. Naopak: vypjatá, bojovná, tvrdá. Vávrovi strojí také krušný život. Tento rozpor nebyl jedné části kritiky vhod. Litovala, že v Maryši nenamaloval autor bílou, trpnou mučednici, kterouubije a usmýká stádo černých katů. Nemohli pochopit, že je rozpor, věčný rozpor mezi city a činy, myšlenkami, slovy a jednáním, mezi vůlí a silou. Že rozpor ten, ta směs a neustálá záměna bílého a tmavého, síly a ochabnutí, je právě život, hybný jako dech. /Rozhledy 3, 1894, č. 12, str. 682 – 694./


Novinky

18.10.2017

Malá ochutnávka z připravované premiéry opery FALSTAFF pod taktovkou Marka Šedivého a v režii Lubora Cukra.

V tomto díle se setkaly dvě geniální umělecké osobnosti: největší dramatik a básník všech dob William Shakespeare a slavný italský hudební skladatel Giuseppe Verdi. Vtipný příběh podle Veselých paniček windsorských Williama Shakespeara rychle vtáhne diváka do děje. Jak to dopadne, když se ženy rozhodnou, že se pobaví, ale zároveň si nenechají nic líbit? Přijďte to […]

více zde

18.10.2017

Silvestrovské oslavy ve Slezském divadle Opava prodej vstupenek od 1. 11. od 8 hodin

od 15 hodin činoherní komedie z luxusní newyorské společnosti Neil Simon Řeči přípitek a drobné občerstvení Vstupné: 380,- / 320,- / 270,- Kč   od 21 hodin legendární český muzikál Svoboda, J. Štaidl, E. Krečmar, Z. Podskalský, Z. Podskalský ml. Noc na Karlštejně různorodé lahůdky, výborná vína, skvělá hudba, půlnoční přípitek Vstupné: 890,- / 790,- […]

více zde

18.10.2017

KONCERT orchestru Slezského divadla Opava v prostorách Multifunkční auly GONG Dolní VÍTKOVICE, Ostrava

neděle 19. listopadu 2017 od 11 hodin   Koncert hudebně nastudoval a diriguje MAREK ŠEDIVÝ. Náročného partu prvních houslí ve skladbě Rimskeho-Korsakova Šeherezáda se ujme  koncertní mistryně YELYZAVETA PRUSKÁ. program: Felix Mendelssohn-Bartholdy Scénická hudba ke hře W. Shakespeara Sen noci svatojánské, předehra, op.21. Josef Suk Pohádka. Suita z hudby k Zeyerově pohádce Radúz a Mahulena, […]

více zde

Starší novinky