Slezské divadlo Opava

Přeskočit na navigaci

Webová prezentace Slezského divadla v Opavě

A. a V. Mrštíkové – Maryša

Drama

Teprve přičiněním tehdejšího ředitele Národního divadla F. A. Šuberta, který se snažil korigovat rázné a někdy i svérázné soudy dramaturga Ladislava Stroupežnického, se Maryša přece jen dostala na repertoár ND, ovšem z opatrnosti jen v řadě tzv. her pro lidové publikum dávaných v sobotu odpoledne, kam vyšší společenské a kulturní vrstvy českého národa nechodily. Od té doby se však toto drama z moravské vesnice stalo trvalou součástí našeho kulturního dědictví a patří k nejlepším dílům české dramatiky vůbec. V našem divadle bylo poprvé uvedeno už ve druhé sezóně Slezského Národního divadla, v r. 1946. A ne náhodou se k němu vracíme v sezóně, v níž si připomeneme (1. května) 200. výročí položení základního kamene k budově opavského divadla, jako k jednomu z klíčových titulů této sezóny.

Úprava, režie:
Zdeněk Černín
Scéna, kostýmy:
Jan Dušek
Hudba:
Jiří Pavlica (výběr z díla)
Dramaturgie:
Blanka Fišerová j. h.

Hrají

Lízal:
Kostas Zerdaloglu nebo Erik Pardus j.h.
Lízalka:
Hana Vaňková
Maryša:
Kateřina Volná nebo Veronika Senciová
Rozára:
Kamila Srubková
Vávra:
Petr Vaněk j. h. nebo Zdeněk Junák j.h.
Francek:
Ladislav Špiner nebo Lukáš Hejlík j.h.
Horačka:
Lenka Waclawiecová
Strouhalka:
Ivana Petrželová
Babička:
Ludmila Štědrá
Hospodský:
Jiří Nebenführ nebo Marek Kunc
Hrdlička, obecní sluha:
Petr Klimeš
Soudní sluha:
Miroslav Neborowský
Rekruti:
Zdeněk Jorda, Kamil Koula, Marek Kunc, Zdeněk Pavlíček, Jakub
Stránský
PREMIÉRA:
16. 11. 2003
DERNIÉRA:
9. 4. 2006

INSCENACE DOSÁHLA 50 REPRÍZ

České realistické drama a Maryša

Léta 1887–1894 přinesla velkou proměnu v zaměření české dramatické tvorby. Byl to velký nástup realismu, hledajícího inspiraci především v ostrých dramatických konfliktech života na české vesnici. Započala jej r. 1887 premiéra Našich furiantů L. Stroupežnického a pokračováním byla v letech 1889 a 1890 uvedení dramat Gabriely Preissové Gazdina roba a Její pastorkyňa a Jiráskovy Vojnarky. Vyvrcholením a završením této etapy pak byl r. 1894, kdy byla v pražském Národním divadle premiérována dramata A. Jiráska Otec a Maryša bratří Aloise a Viléma Mrštíků. Geneze Maryši začala r. 1889 a měla dosti dramatické pokračování. R. 1891 ji Vilém Mrštík poslal do Národního divadla. Je paradoxem, že právě ten, kdo tuto etapu v českém dramatu započal, Ladislav Stroupežnický, který byl tehdy dramaturgem Národního divadla, hru rezolutně odmítl jako krutou, drastickou.

SOUDY O MARYŠE: F.X.Šalda: A. a V. Mrštíků Maryša

(…)
Mrštíkovi lidé jsou jen funkce jistého organismu, celly jistého ústrojí. Za nimi stojí vždy vlastní herec: Příroda a Společnost. A tak, v tomsmyslu je „Maryša“ drama selské, drama oživených hrud, zavalitých, tuhých, urputně oživených, lačně k svým lánům přisátých těl. Jeho sedláci ani nedeklamují, ani nekoketují. Oni nejsou ani alegoricky hlubokomyslní, ani selankovitě prostí a jímaví. Oni jsou předem neurvalí, lační, hladoví a skoupí.

(…)
Mryša sama, třeba určena a poddána okolí a prostředí, bojuje přece a vzpírá se proti němu. Drama je právě ten boj, odpor, zoufalý zápas. Drama je proto etické ne falešnou, kázanou a hlásanou morálkou, ale samým organickým podkladem svým.

(…)
Maryša dovolává se náboženství – ale proto nemyslete, že je sladká, pasivní a poddajná. Naopak: vypjatá, bojovná, tvrdá. Vávrovi strojí také krušný život. Tento rozpor nebyl jedné části kritiky vhod. Litovala, že v Maryši nenamaloval autor bílou, trpnou mučednici, kterouubije a usmýká stádo černých katů. Nemohli pochopit, že je rozpor, věčný rozpor mezi city a činy, myšlenkami, slovy a jednáním, mezi vůlí a silou. Že rozpor ten, ta směs a neustálá záměna bílého a tmavého, síly a ochabnutí, je právě život, hybný jako dech. /Rozhledy 3, 1894, č. 12, str. 682 – 694./


Novinky

8.12.2017

Dramaturgický úvod – pohled do zákulisí inscenace

Vážení diváci, aby byly Vaše zážitky z inscenací Slezského divadla Opava ještě bohatší, nabízíme Vám možnost zúčastnit se dramaturgických úvodů – pohledu do zákulisí. Tyto úvody budou probíhat vždy před představením skupiny 6. První tedy proběhne 14. prosince v 18.30 ve foyer SDO v 1. patře „u klavíru“ před činohrou VŠECHNO JE V ZAHRADĚ. Na […]

více zde

7.12.2017

VÁNOČNÍ NADÍLKA

Hrajeme pro vás i mezi svátky! Vyberte z naší nabídky kulturní zážitek pro sebe či své blízké. Nechcete se vázat na konkrétní termín? Nabízíme možnost koupě poukazů – DÁRKOVÝ POUKAZ v ceně 220 Kč na činoherní představení SDO a v ceně 270 Kč na inscenace operního souboru s platností do 30. 6. 2018, nebo speciální […]

více zde

30.11.2017

„Cikánský baron jsem já, mě každá cikánka zná…“

K složení operety CIKÁNSKÝ BARON inspiroval vídeňského „krále valčíků“, Johanna Strausse ml. román „Saffi“ maďarského spisovatele Mór Jókaie.   Mladý šlechtic Šándor Bárinkay si po létech vyhnanství přichází převzít majetek po svých předcích.  Bohatý prasečkář Koloman Župan se Šándorovi vysmívá, protože pozemky jsou bezcenné a součástí dědictví je cikánská vesnice….. Přijďte se podívat, jak to […]

více zde

Starší novinky