Slezské divadlo Opava

Přeskočit na navigaci

Webová prezentace Slezského divadla v Opavě

Andrzej Saramonowicz – Testosteron

komedie nejen pro ženy

Andrzej Saramonocz – Testosteron

Andrzej Saramonowicz (…) „Vyprávěl jsem Rafaelu Rutkowskému
z Montownie, že mám námět na film o chlapech, kteří sedí a debatují
o ženách. Náhle jsem si uvědomi, že můžu zkusit v divadle, jestli to
funguje.“ Herci přijali námět velmi dobře a Saramonowicz začal psát.
Pomáhalo mu vědomí, že tvoří role pro konkrétní interprety. Podstatné
bylo i to, že mnozí z herců procházeli vlastními životními
peripetiemi: jednomu se narodilo dítě, jiný se rozešel s dlouholetou
partnerkou, další se zase chystal podruhé oženit. Tím práce na inscenasi
získala osobní charakter. „Psaní pro konkrétní herce mi velmi mnoho
dalo. Vidím jejich postavy, tváře, vím, jak se pohybují, jaký mají
temperament, jakou kadecní tvoří věty. Když jsem psal, slyšel jsem
v představě, jak budou říkat moje dialogy.“ Využil i fyzické
dispozice interpretů. Ve hře by neexistovala věta: „Nevypadáte na
mikrobiologa.“, kdyby ji neříkal herec Więckiewicz, jenž je o hlavu
nižší než herec Wierzbického. Samotný námět hry o mužském pohledu na
city byl reakcí na ženské vyznání a kréda, které zaplavily tisk a
knižní trh koncem 90. let. „Tehdy se objevila vlna memoárů psaných ve
stylu Deníku Bridget Jonesové. Ženské časopisy publikovaly články
o 100 způsobech dosáhnutí orgasmu a rady, jak si udržet muže. Pomyslel
jsem si, že by stálo za to vyprávět, jak těžké je být člověkem, když
je ten člověk muž.“ Saramonowicz využíval ve hře nejen tzv. znalost
života, ale i studie z oblasti sociobiologie, vysvětlující chování
mužů neúprosnými přírodními zákony. Celek vtěsnal do příběhu
o svatbě, která se neuskutečnila, protože nevěsta před oltářem
prozradila, že miluje jiného. „Nejdůležitější pro vyjádření idey je
příběh. Věřím americkému pohledu na film: jsem pro to, aby se
o vážných věcech hovořilo prostřednictvím zajímavého příběhu.
Formální řešení mě natolik nezajímají, nejdůležitější je děj.“
Premiéra komedie se uskutečnila v polovině roku 2002 paralelně
s polským uvedením Monologů vagíny od Evy Enslerové – provokativní
hry o vztahu ženy k vlastnímu tělu. Testosteron byl přijat jako
převratný manifest mužskosti. Saramonowicz odkryl člověka v muži a
ironickým humorem zjemnil společenskou provokaci. To rozhodlo o úspěchu
komedie, která měla v první sezoně více než 100 repríz před
30 tisíci diváků. Roman Polák

Překlad:
Tomáš Svoboda
Režie:
Michal Lang j. h.
Scéna, kostýmy:
Lucie Loosová j. h.
Dramaturgie, asistentka režie:
Blanka Fišerová
Výběr hudby:
Michal Lang
Pohybová spolupráce:
Kostas Zerdaloglu

HRAJÍ:

Kornel (ženich, ornitolog):
Jakub Stránský
Stavros (ženichův otec):
Kostas Zerdaloglu
Janis (ženichův bratr, právník):
Václav Hanzl j. h.
Robal (ženichův přítel, mikrobiolog):
Michal Stalmach
Titus (číšník):
Zdeněk Jorda
Tretin (copywriter, textař):
František Černín j. h.
Fistach (perkusista, bubeník):
Petr Vaněk j. h.
Premiéra:
4. listopadu 2007

Andrzej Saramonowicz (*1965 ve Varšavě, Polsko)

  • syn vojáka Armii Krajowej – Zemské Armády
  • studoval historii na Varšavské univerzitě, absolvoval kurs režie
    dokumentárního filmu TVP, momentálně je studentem režisérské školy A.
    Wajdy; vystřídal několik zaměstnání, od roku 1990 pracoval jako novinář
    v Gazetě Wyborcza; časopisecky publikoval řadu povídek
  • od poloviny 90. let se věnuje filmové scenáristice; první scénář
    (společně s G. Łoszewským): Karpaccy górale (Karpatští
    horalové/Horalové z Karpat), jánošíkovský příběh dvou přátel,
    nerealizováno; 2000: Pół serio (Napůl žertem, napůl vážně), režie T.
    Konecki, zvláštní ocenění poroty za scénář na Gdyňském filmovém
    festivalu, příběh mladých filmařů, kteří na přání producenta filmu
    přepisují shakespearovskou milostnou historii na thriller a gangsterku; 2003:
    Ciało (Tělo), režie T. Konecki a A. Saramonowicz
  • napsal scénáře televizních seriálů pro TVP, Canal+, TVN: Posterunek 13
    (Hlídka 13), Tata, a Marcin powiedział… (Tati, ale Martin říkal…),
    Rodziców nie ma w domu (Naši nejsou doma)
  • 2002: divadelní hra Testosteron, Teatr Montownia, Varšava, režie
    Agnieszka Glińska, původně filmový námět
  • 2004: divadelní hra 2. května, Teatr Narodowy, Varšava, režie A.
    Glińska; původně filmový scénář nazvaný Polska, 2 maja, který byl
    napsán na objednávku Andrzeje Wajdy v roce 2001
  • 2007: Testosteron získal také filmovou podobu, režie se společně ujali
    Tomasz Konecki a Andrzej Saramonowicz

Testosteron Na SLOVENSKU byla tato hra poprvé uvedena
v Divadle A. Bagara v Nitře v překladu Bohdany Sprušanské a v režii
Petra Mankoveckého. V ČESKÉ REPUBLICE se dočkala prvního uvedení 13.
dubna 2007 v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích v překladu
Tomáše Svobody. Hru režíroval David Czesany.


Novinky

8.12.2017

Dramaturgický úvod – pohled do zákulisí inscenace

Vážení diváci, aby byly Vaše zážitky z inscenací Slezského divadla Opava ještě bohatší, nabízíme Vám možnost zúčastnit se dramaturgických úvodů – pohledu do zákulisí. Tyto úvody budou probíhat vždy před představením skupiny 6. První tedy proběhne 14. prosince v 18.30 ve foyer SDO v 1. patře „u klavíru“ před činohrou VŠECHNO JE V ZAHRADĚ. Na […]

více zde

7.12.2017

VÁNOČNÍ NADÍLKA

Hrajeme pro vás i mezi svátky! Vyberte z naší nabídky kulturní zážitek pro sebe či své blízké. Nechcete se vázat na konkrétní termín? Nabízíme možnost koupě poukazů – DÁRKOVÝ POUKAZ v ceně 220 Kč na činoherní představení SDO a v ceně 270 Kč na inscenace operního souboru s platností do 30. 6. 2018, nebo speciální […]

více zde

30.11.2017

„Cikánský baron jsem já, mě každá cikánka zná…“

K složení operety CIKÁNSKÝ BARON inspiroval vídeňského „krále valčíků“, Johanna Strausse ml. román „Saffi“ maďarského spisovatele Mór Jókaie.   Mladý šlechtic Šándor Bárinkay si po létech vyhnanství přichází převzít majetek po svých předcích.  Bohatý prasečkář Koloman Župan se Šándorovi vysmívá, protože pozemky jsou bezcenné a součástí dědictví je cikánská vesnice….. Přijďte se podívat, jak to […]

více zde

Starší novinky