Slezské divadlo Opava

Přeskočit na navigaci

Webová prezentace Slezského divadla v Opavě

Andrzej Saramonowicz – Testosteron

komedie nejen pro ženy

Andrzej Saramonocz – Testosteron

Andrzej Saramonowicz (…) „Vyprávěl jsem Rafaelu Rutkowskému
z Montownie, že mám námět na film o chlapech, kteří sedí a debatují
o ženách. Náhle jsem si uvědomi, že můžu zkusit v divadle, jestli to
funguje.“ Herci přijali námět velmi dobře a Saramonowicz začal psát.
Pomáhalo mu vědomí, že tvoří role pro konkrétní interprety. Podstatné
bylo i to, že mnozí z herců procházeli vlastními životními
peripetiemi: jednomu se narodilo dítě, jiný se rozešel s dlouholetou
partnerkou, další se zase chystal podruhé oženit. Tím práce na inscenasi
získala osobní charakter. „Psaní pro konkrétní herce mi velmi mnoho
dalo. Vidím jejich postavy, tváře, vím, jak se pohybují, jaký mají
temperament, jakou kadecní tvoří věty. Když jsem psal, slyšel jsem
v představě, jak budou říkat moje dialogy.“ Využil i fyzické
dispozice interpretů. Ve hře by neexistovala věta: „Nevypadáte na
mikrobiologa.“, kdyby ji neříkal herec Więckiewicz, jenž je o hlavu
nižší než herec Wierzbického. Samotný námět hry o mužském pohledu na
city byl reakcí na ženské vyznání a kréda, které zaplavily tisk a
knižní trh koncem 90. let. „Tehdy se objevila vlna memoárů psaných ve
stylu Deníku Bridget Jonesové. Ženské časopisy publikovaly články
o 100 způsobech dosáhnutí orgasmu a rady, jak si udržet muže. Pomyslel
jsem si, že by stálo za to vyprávět, jak těžké je být člověkem, když
je ten člověk muž.“ Saramonowicz využíval ve hře nejen tzv. znalost
života, ale i studie z oblasti sociobiologie, vysvětlující chování
mužů neúprosnými přírodními zákony. Celek vtěsnal do příběhu
o svatbě, která se neuskutečnila, protože nevěsta před oltářem
prozradila, že miluje jiného. „Nejdůležitější pro vyjádření idey je
příběh. Věřím americkému pohledu na film: jsem pro to, aby se
o vážných věcech hovořilo prostřednictvím zajímavého příběhu.
Formální řešení mě natolik nezajímají, nejdůležitější je děj.“
Premiéra komedie se uskutečnila v polovině roku 2002 paralelně
s polským uvedením Monologů vagíny od Evy Enslerové – provokativní
hry o vztahu ženy k vlastnímu tělu. Testosteron byl přijat jako
převratný manifest mužskosti. Saramonowicz odkryl člověka v muži a
ironickým humorem zjemnil společenskou provokaci. To rozhodlo o úspěchu
komedie, která měla v první sezoně více než 100 repríz před
30 tisíci diváků. Roman Polák

Překlad:
Tomáš Svoboda
Režie:
Michal Lang j. h.
Scéna, kostýmy:
Lucie Loosová j. h.
Dramaturgie, asistentka režie:
Blanka Fišerová
Výběr hudby:
Michal Lang
Pohybová spolupráce:
Kostas Zerdaloglu

HRAJÍ:

Kornel (ženich, ornitolog):
Jakub Stránský
Stavros (ženichův otec):
Kostas Zerdaloglu
Janis (ženichův bratr, právník):
Václav Hanzl j. h.
Robal (ženichův přítel, mikrobiolog):
Michal Stalmach
Titus (číšník):
Zdeněk Jorda
Tretin (copywriter, textař):
František Černín j. h.
Fistach (perkusista, bubeník):
Petr Vaněk j. h.
Premiéra:
4. listopadu 2007

Andrzej Saramonowicz (*1965 ve Varšavě, Polsko)

  • syn vojáka Armii Krajowej – Zemské Armády
  • studoval historii na Varšavské univerzitě, absolvoval kurs režie
    dokumentárního filmu TVP, momentálně je studentem režisérské školy A.
    Wajdy; vystřídal několik zaměstnání, od roku 1990 pracoval jako novinář
    v Gazetě Wyborcza; časopisecky publikoval řadu povídek
  • od poloviny 90. let se věnuje filmové scenáristice; první scénář
    (společně s G. Łoszewským): Karpaccy górale (Karpatští
    horalové/Horalové z Karpat), jánošíkovský příběh dvou přátel,
    nerealizováno; 2000: Pół serio (Napůl žertem, napůl vážně), režie T.
    Konecki, zvláštní ocenění poroty za scénář na Gdyňském filmovém
    festivalu, příběh mladých filmařů, kteří na přání producenta filmu
    přepisují shakespearovskou milostnou historii na thriller a gangsterku; 2003:
    Ciało (Tělo), režie T. Konecki a A. Saramonowicz
  • napsal scénáře televizních seriálů pro TVP, Canal+, TVN: Posterunek 13
    (Hlídka 13), Tata, a Marcin powiedział… (Tati, ale Martin říkal…),
    Rodziców nie ma w domu (Naši nejsou doma)
  • 2002: divadelní hra Testosteron, Teatr Montownia, Varšava, režie
    Agnieszka Glińska, původně filmový námět
  • 2004: divadelní hra 2. května, Teatr Narodowy, Varšava, režie A.
    Glińska; původně filmový scénář nazvaný Polska, 2 maja, který byl
    napsán na objednávku Andrzeje Wajdy v roce 2001
  • 2007: Testosteron získal také filmovou podobu, režie se společně ujali
    Tomasz Konecki a Andrzej Saramonowicz

Testosteron Na SLOVENSKU byla tato hra poprvé uvedena
v Divadle A. Bagara v Nitře v překladu Bohdany Sprušanské a v režii
Petra Mankoveckého. V ČESKÉ REPUBLICE se dočkala prvního uvedení 13.
dubna 2007 v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích v překladu
Tomáše Svobody. Hru režíroval David Czesany.


Novinky

18.10.2017

Malá ochutnávka z připravované premiéry opery FALSTAFF pod taktovkou Marka Šedivého a v režii Lubora Cukra.

V tomto díle se setkaly dvě geniální umělecké osobnosti: největší dramatik a básník všech dob William Shakespeare a slavný italský hudební skladatel Giuseppe Verdi. Vtipný příběh podle Veselých paniček windsorských Williama Shakespeara rychle vtáhne diváka do děje. Jak to dopadne, když se ženy rozhodnou, že se pobaví, ale zároveň si nenechají nic líbit? Přijďte to […]

více zde

18.10.2017

Silvestrovské oslavy ve Slezském divadle Opava prodej vstupenek od 1. 11. od 8 hodin

od 15 hodin činoherní komedie z luxusní newyorské společnosti Neil Simon Řeči přípitek a drobné občerstvení Vstupné: 380,- / 320,- / 270,- Kč   od 21 hodin legendární český muzikál Svoboda, J. Štaidl, E. Krečmar, Z. Podskalský, Z. Podskalský ml. Noc na Karlštejně různorodé lahůdky, výborná vína, skvělá hudba, půlnoční přípitek Vstupné: 890,- / 790,- […]

více zde

18.10.2017

KONCERT orchestru Slezského divadla Opava v prostorách Multifunkční auly GONG Dolní VÍTKOVICE, Ostrava

neděle 19. listopadu 2017 od 11 hodin   Koncert hudebně nastudoval a diriguje MAREK ŠEDIVÝ. Náročného partu prvních houslí ve skladbě Rimskeho-Korsakova Šeherezáda se ujme  koncertní mistryně YELYZAVETA PRUSKÁ. program: Felix Mendelssohn-Bartholdy Scénická hudba ke hře W. Shakespeara Sen noci svatojánské, předehra, op.21. Josef Suk Pohádka. Suita z hudby k Zeyerově pohádce Radúz a Mahulena, […]

více zde

Starší novinky