Slezské divadlo Opava

Přeskočit na navigaci

Webová prezentace Slezského divadla v Opavě

ČERT a KÁČA – Antonín Dvořák

Pohádková opera

Soubor opery uvede 24. února premiéru opery Čert a Káča jedno z pozdních jevištních děl českého hudebního skladatele Antonína Dvořáka, nejhranějšího českého skladatele doma i v zahraničí, který do Prahy přišel jako venkovský chlapec a začínal svou kariéru jako violista v Komzákově kapele a později v Prozatimním divadle. K rozvoji jeho tvůrčího talentu zásadně přispělo rakouské státní stipendium a Brahmsovo doporučení mu otevřelo cestu do berlínského nakladatelství F. Simrocka. Dvořák vyučoval na konzervatoři v Praze a v New Yorku. Těžiště jeho tvorby je především v symfonických a komorních skladbách. Nejhranější opery Jakobín, Rusalka a Čerta a Káča zdomácněly na našich jevištích. Méně uváděné jsou opery Dimitrij a Armida.

Operu Čert a Káča složil na libreto učitele a literáta Adolfa Weniga. Premiéra opery se konala v Národním divadle v Praze 23. 11. 1899 pod taktovkou prvního kapelníka Adolfa Čecha a v režii ředitele Národního divadla Františka Adolfa Šuberta.

Příběh o chytrém ovčáku Jirkovi, drzém vesnickém děvčeti Káče a oklamaném čertu Marbuelovi je založen na české lidové báchorce, kterou do své sbírky literárně zpracovala Božena Němcová v roce 1845 na Domažlicku. Libretista Adolf Wenig děj koncipoval dle dobových operních konvencí do tří jednání (ve vesnické hospodě, v pekle a na zámku) a Dvořák do děje zasadil několik prvků typických pro romantické opery (např. balet – valčík v 1. jednání a pekelný tanec ve 2. jednání, velká árie kněžny na začátku 3. jednání). Celá opera má ale styl prokomponovaného toku hudby s důrazem na lehkou, svižnou a melodicky výraznou deklamaci s použitím příznačných motivů, které jsou geniálním způsobem melodicky, rytmicky i instrumentačně obměňovány. Hudebně – dramatickou deklamaci doprovází Dvořák v Čertovi a Káče hutným symfonickým zvukem orchestru, jenž se neprosazuje pouze v samostatných předehrách ke každému jednání a v tancích, ale i v instrumentaci atmosféry jednotlivých situací.

V hlavních rolích uvidíte a uslyšíte Ilonu Kaplovou a Simonu Mrázovou, Zdeňka Kapla a Jana Morávka, Juraje Nociara a Michala Pavla Vojtu, Katarínu Jordu Kramolišovovu a Katarínu Vovkovou, Dalibora Hrdu a Petra Soóse a další. Scénu navrhnul Martin Černý, držitel ceny A. Radoka, kostýmy Roman Šolc, choreografii vytvořil Martin Tomsa.
Režie se ujal Lubor Cukr (Od roku 1999 pracuje ve Státní opeře Praha jako pomocný režisér, což mu dává možnost spolupracovat se slavnými operními režiséry. S naším souborem vytvořil inscenaci Mozartovy opery Titus.)

Diriguje Petr Šumník, absolvent JAMU v Brně, kde byl žákem P. Vronského, J. Pinkase a L. Mátla. Od r. 1989 byl dirigentem a posléze sbormistrem Moravského divadla v Olomouci, v r. 1995 nastoupil na místo šéfa opery Slezského divadla v Opavě. Za působení v Opavě (1995 – 2001)byl třikrát součástí inscenačního týmu, jehož operní inscenace získaly různé ceny Libušky na prestižním operním festivale v Praze – v r. 1997 Bohéma G. Pucciniho, v r. 1999 Oldřich a Boženka Ilji Hurníka a v r. 2001 Poulencovy Dialogy karmelitek. Jako dirigent navštívil většinu zemí Evropy a Thajsko, spolupracuje se symfonickými orchestry v Brně, Ostravě, Zlíně, Hradci Králové, Pardubicích atd. Od roku 2001 je dirigentem opery Moravského divadla v Olomouci a pedagogicky působí na Janáčkově konzervatoři v Ostravě.

-and-

Dirigent: Petr Šumník j.h.
Režie: Lubor Cukr j.h.
Libreto: Adolf Wenig
Choreografie: Martin Tomsa
Sbormistr: Kremena Pešakova
Výtvarník kostýmů: Roman Šolc j.h.
Výtvarník scény: Martin Černý j.h.
Asistent režie: Marta Vaňkátová
Korepetitoři: Libuše Vondráčková, Karel Mládek

Hrají:
Ovčák Jirka: Juraj Nociar, Michal Pavel Vojta j.h.
Káča: Ilona Kaplová, Simona Mrázová j.h.
Její máma: Šárka Maršálová, Liana Vinklárková
Čert Marbuel: Zdeněk Kapl, Jan Morávek j.h.
Lucifer: Dalibor Hrda, Peter Soós j.h.
Čert vrátný: Alexandr Vovk, Roman Cimbál
Čert strážce: Stanislav Beneš
Kněžna: Katarína Jorda Kramolišová, Katarína Vovková j.h.
Komorná: Tereza Kavecká, Vendula Stískalová Černá j.h.
Maršálek: Dalibor Hrda, Alexandr Vovk
Muzikant: Rudolf Medňanský, Jaroslav Velička

Spoluúčinkuje orchestr, sbor a balet Slezského divadla Opava

Premiéra: 24. 2. 2013
Délka představení: 2 hod. 30 min. (2 přestávky)

 

Odkaz na recenzi „Čert a Káča na jevišti“

Odkaz na recenzi „Na premiéru Čert a Káči“

Odkaz na recenzi „Pod Dvořákovou operou Čert a Káča je v Opavě podepsaný režisér Lubor Cukr“

Odkaz na recenzi „Divadelní jeviště ovládla temperamentní Káča“

Odkaz na recenzi „Káča zahnala čerta a ovládla jeviště“


Novinky

8.12.2017

Dramaturgický úvod – pohled do zákulisí inscenace

Vážení diváci, aby byly Vaše zážitky z inscenací Slezského divadla Opava ještě bohatší, nabízíme Vám možnost zúčastnit se dramaturgických úvodů – pohledu do zákulisí. Tyto úvody budou probíhat vždy před představením skupiny 6. První tedy proběhne 14. prosince v 18.30 ve foyer SDO v 1. patře „u klavíru“ před činohrou VŠECHNO JE V ZAHRADĚ. Na […]

více zde

7.12.2017

VÁNOČNÍ NADÍLKA

Hrajeme pro vás i mezi svátky! Vyberte z naší nabídky kulturní zážitek pro sebe či své blízké. Nechcete se vázat na konkrétní termín? Nabízíme možnost koupě poukazů – DÁRKOVÝ POUKAZ v ceně 220 Kč na činoherní představení SDO a v ceně 270 Kč na inscenace operního souboru s platností do 30. 6. 2018, nebo speciální […]

více zde

30.11.2017

„Cikánský baron jsem já, mě každá cikánka zná…“

K složení operety CIKÁNSKÝ BARON inspiroval vídeňského „krále valčíků“, Johanna Strausse ml. román „Saffi“ maďarského spisovatele Mór Jókaie.   Mladý šlechtic Šándor Bárinkay si po létech vyhnanství přichází převzít majetek po svých předcích.  Bohatý prasečkář Koloman Župan se Šándorovi vysmívá, protože pozemky jsou bezcenné a součástí dědictví je cikánská vesnice….. Přijďte se podívat, jak to […]

více zde

Starší novinky