Slezské divadlo Opava

Přeskočit na navigaci

Webová prezentace Slezského divadla v Opavě

CHYTRAČKA / CARMINA BURANA – Carl Orff

CHYTRAČKA
Carl Orff

Operní soubor uvede 19. února 2017 od 19 hod. premiéru dvou hudebních děl Carla Orffa – operu Chytračka a scénicky provedenou kantátu Carmina Burana.

Carl Orff (10. 7. 1895 – 29. 3. 1982), velká osobnost dvacátého století, pedagog, skladatel a také humanista. Narodil se do hudební rodiny, která podporovala rozvíjení synova talentu. Od roku 1912 studoval na Akademii múzických umění v Mnichově, aby zde mohl pokračovat ve studiu skladby a kombinovat své samostudium s tradičními postupy výuky na škole. Orffovy experimentátorské snahy v oblasti kompozice našly uplatnění i v jeho budoucí pedagogické práci – Schulwerk, která potom zpětně ovlivňovala jeho činnost uměleckou.

Orff se učil také u starých mistrů, jejichž díla studoval a upravoval (např. nové aranžmá Monteverdiho Orfea). Světovou proslulost získal ve dvaačtyřiceti letech svou scénickou kantátou Carmina Burana (1937), která i pro něho samotného měla velkou důležitost mezi ostatními díly. O několik let později skládá Orff Catulli Carmina (1943) a Trionfo di Afrodite (1951), jež tvoří spolu s Carminou Buranou trilogii Trionfi.

Dalším Orffovým významným inspiračním zdrojem byly pohádky bratří Grimmů, které byly inspirací pro opery Měsíc (1938) a Chytračka (1942). Důležitým základem je také řeč, např. v bavorských hrách Die Bernauerin a komedii Astutuli. V bavorském dialektu jsou napsány další dvě hry s náboženskou tématikou Comoedia de Christi Resurrectione (1955) a vánoční hra Ludus de Nato Infante Mirificus (1960). Antické motivy zpracovává ve hrách Antigona (1949), Oedipus Tyrannos (1959) a Prometheus (1968).

CHYTRAČKA
Pohádka o králi a chytré ženě, která měla premiéru ve Frakfurtu nad Mohanem v roce 1943. Orff vycházel z pohádky bratří Grimmů, ale nechal se inspirovat i dalšími variantami tohoto tématu. Vedle pohádkového motivu krále a chytré ženy použil také řadu suše drastických výroků ze sbírky přísloví z roku 1846. Chytračka je po kantátě Carmina Burana Orffovou nejpopulárnější scénickou skladbou. Vypráví zábavnou formou o chytré selské dívce, která uhodne všechny hádanky, přelstí podvodníky a dokonce získá lásku samotného krále. Orffova hudba je strhující ve své mnohotvárnosti s použitím nejrůznějších stylů od lidových žánrů přes klasickou operu k novému kompozičnímu vývoji.

 

libreto: Carl Orff
námět: Wilhelm Grimm a Jacob Grimm
překlad: Jiří Joran
hudební nastudovaní: Richard Hein
dirigent: Richard Hein, Marek Šedivý
režisér: Lubor Cukr
výtvarník scény: Jaromír Vlček
výtvarník kostýmů: Samiha Maleh
hudební příprava: Libuše Vondráčková, Jana Hajková
asistent dirigenta: Josef Štefan
asistent režie: Marta Vaňkátová
 
Obsazení:
Král: Zdeněk Kapl, Pavel Klečka
Sedlák a Mezkař: Alexander Vovk , Petr Urbánek
Chytračka, jeho dcera: Tereza Kavecká, Barbora Perná-Řeřichová
Žalářník: Roman Cimbál, Peter Soós
Oslař: Václav Cikánek, Jakub Rousek
První pobuda: Rudolf Medňanský,Vít Šantora
Druhý pobuda: Vít Nosek, Tomasz Suchanek
Třetí pobuda: Josef Kovačič, Martin Blaževič
6 girls: Radmila Gregorová, Jitka Havrlantová, Lenka Jakubcová, Lenka Liberdová, Anna Ondáková, Petra Španělová
Účinkuje: orchestr Slezského divadla Opava
 
 
CARMINA BURANA
Carmina Burana patří k nejhranějším skladbám 20. století, měla premiéru roku 1937 ve Frankfurtu nad Mohanem. Orff použil anonymní německé, francouzské a latinské texty z konce 13. století, texty potulných středověkých hudebníků a básníků, které byly nalezeny v klášteře Beurum (Buranum). Odtud pochází název těchto textů – Carmina Burana, i celé skladby. Přitom k jejímu vzniku Orffa dovedla náhoda, objevení starého rukopisu s milostnými a pijáckými písněmi. Orff o této příhodě píše ve svých vzpomínkách: „Dobře to se mnou mínila Fortuna, když mi přihrála k rukám Würzburský antikvariátní katalog, ve kterém jsem narazil na titul, přitahující mne magickou silou: Carmina Burana.“ Skladba napsaná ve formě kantáty líčící smutnou i veselou podobu lásky, stížnosti na zkaženost světa a zkázu dobrých mravů. Carmina Burana má nadšené obdivovatele ve všech věkových skupinách.
 
hudební nastudovaní: Richard Hein
dirigent: Richard Hein, Marek Šedivý
režisér a choreograf: Valerij Globa
sbormistr: Kremena Pešakova
výtvarník scény: Jaromír Vlček
výtvarník kostýmů: Samiha Maleh
hudební příprava: Libuše Vondráčková, Jana Hajková
asistent dirigenta: Josef Štefan
asistent choreografa: Monika Globa
 
Obsazení:
Soprán: Anna Bocanová, Barbora Čechová
Tenor: Václav Cikánek, Jakub Rousek
Baryton: Pavel Klečka, Alexander Vovk
 
Balet:
FORTUNA: Radka Heiserová
POKUŠENÍ – Ďábel: Michal Klapetek
SLUNCE: Radka Heiserová, Michal Klapetek
SMRT: Michal Klapetek

Ostatní:Monika Globa, Zuzana Přecechtělová, Nikola Sukeníková, Karolína Walachová, Valerij Globa, Radoslav Labanič, Tomáš Hoš, Martin Tomsa, Radka Heiserová, Michal Klapetek
Účinkují: sbor a orchestr Slezského divadla Opava, Moravský komorní sbor
 
Premiéra: 19. 2. 2017
Délka představení: 2 hod. 50 min (1 přestávka)

Tiskové zprávy
Odkaz na recenzi „Carmina Burana potěšila“
Odkaz na recenzi „Chytračka a Carmina Burana v Opavě“
Odkaz na recenzi „Chytračka a Carmina Burana ve Slezském divadle: Inscenace, která se až na pár detailů povedla“
Odkaz na recenzi „Chytračka stojí za vidění“
Odkaz na recenzi „Opera spojí síly s baletem. Slezské divadlo připravuje další premiéru“
Odkaz na recenzi „Premiéry Chytračky s Carminou se podařily“
Odkaz na recenzi „Havlíková: Chytračka, Řecké pašije a Město lží v Operním panoramatu“
Odkaz na recenzi „Chytračka, Carmina Burana – Operně-taneční premiéra v Opavě“
Odkaz na recenzi „Dvě inscenace ve Slezském divadle“

Fotografie ze zkoušky představení

Fotografie z představení


Novinky

20.09.2017

Slezské divadlo Opava p.o., přijme na výpomoc (dohodu o pracovní činnosti) zvukaře–videotechnika.

Nástup ihned. Životopis pošlete na adresu mzdovauctarna@divadlo-opava.cz.

více zde

15.09.2017

OHLASY DIVÁKŮ – Cikánský baron

Dobrý večer, před chvílí jsem se vrátila z divadla, obohacena o nový, silný kulturní zážitek. Ten mi přinesly Straussovy melodie operety Cikánský baron. Ty nejkrásnější – v rytmu valčíku – jsou velmi emotivní a strhující. Některé mám na starých vinylových gramodeskách, které v současnosti procházejí renesancí. Obdivuji jak zpěv sólistů, tak pěveckého sboru a mistrovství […]

více zde

14.09.2017

Průvod opavských osobností a divadelních postav zahájil 11. září 212. divadelní sezonu a také oslavil 60. ročník festivalu Bezručova Opava.

I přes nepřízeň počasí přišlo mnoho diváků. Zde malá fotografická ochutnávka.                                

více zde

Starší novinky