Slezské divadlo Opava

Přeskočit na navigaci

Webová prezentace Slezského divadla v Opavě

P. Marber – Na dotek

Hra ve stylu coolness

V Londýně 90. let sledujeme v perspektivě čtyř let příběh dvou párů – fotografky Anny, lékaře Larryho, neúspěšného spisovatele Dana a striptérky Alice. Postavy se v milostném čtyřúhelníku sbližují, aby nakonec zjistily, že jsou si vzdáleny. Moderní doba ovlivňuje a narušuje vztahy, které snad nazýváme láska – ale někdy jde jen o sex. Ve hře je rozvíjeno téma velmi aktuální – seznámení na internetu, kdy je možné měnit identitu i pohlaví. Hra je psána současným jazykem i slangem, drsnější výrazy nejsou nadužívány, ale v kontextu celého díla velmi dobře fungují – příkladem je opět internetová komunikace. Jde o snahu odhalit nejintimnější mezilidské vztahy, vztahy komplikované, plné lásky i nenávisti, lži a intrik, pomsty i touhy. Hra způsobila rozruch, měla premiéru v Královském Národním divadle v Londýně v roce 1997 v malé studiové scéně Cottesloe v režii autora. Získala ocenění Evening Standard (nejlepší komedie), cenu Laurence Oliviera (nejlepší nová hra), časopisu Time (nejlepší hra West Endu) a Kruhu kritiků. „Na dotek“ v současné době uvádí např. brněnská Mahenova činohra v režii Jany Janěkové a pražské Rokoko (režie Zdenek Potužil).

překlad:
Jitka Sloupová
režie:
Ivan Krejčí j.h.
dramaturgie:
Martin Režný j.h.
scéna:
Ilja Hilas, j.h.
kostýmy:
Kristýna Novotná j.h.
výběr hudby:
Ivan Krejčí

Hrají

Alice, dívka z maloměsta:
Sabina Figarová nebo Veronika Senciová j. h.
Dan, muž z předměstí:
Ladislav Špiner nebo Ondřej Veselý j. h.
Larry, muž z velkoměsta:
Kostas Zerdaloglu
Anna, žena z venkova:
Hana Vaňková
PREMIÉRA:
21. 3. 2004
DERNIÉRA:
12. 3. 2005

Inscenace se poté hrála v koprodukci s Komorní scénou Aréna  v Ostravě. Roli Alice hrála Lucie Žáčková, Dana bez alternace Ondřej Veselý j. h.

Premiéra:
14. 12. 2005
Derniéra:
21. 6. 2006

Patrick Marber

Na dotek je v pořadí druhou hrou britského dramatika Patrika Marbera (*1964). Začínal jako komik a autor skečů pro rozhlas a televizi, pro divadlo začal psát na popud dramaturgie Královského národního divadla v Londýně. Už jeho první hra Kdo rozdává, rozhoduje – měla úspěch. Ta druhá ještě větší, je ověnčená prestižními cenami (Evening Standard´s 1997, Critic´s Circle 1998, Cena Laurence Oliviera) a prošla už více než padesáti zeměmi. Její uvedení ve Slezském divadlo je na českých jevištích třetí v pořadí.

Opavskému publiku jsme představili výrazné dílo britského dramatu. Současný proud dramatiky směřuje k razantnímu pohledu na dobu, v níž žijeme. Jde o pohled pro někoho „drsný“, nepřiměřený, protože dochází k nesmlouvavému odhalování mezilidských vztahů a intimních problémů, které jsou všude kolem nás. V syrovější podobě se tatotémata objevují v tvorbě Sarah Kane (např. Očištění nebo Psychóza ve 4:48) či Marka Ravenhilla (Shopping and Fucking) – jež je označována termínem coolnes (chladný, drsný). Jde o dramatický proud, který se zrodil v 90. letech v Irsku a Velké Británii. Patrick Marber je Majou Zadeovou ve studii v časopise Theater heute (č. 1/1999) řazen spíše k umírněnějšímu proudu coolness dramatiky – vychází z tvorby Davida Mameta, jeho hry jsou detailně propracovány s důrazem na výstavbu dialogu.

Sám Marber o sobě říká, že je konvenční autor, píšící o lásce. O hře Na dotek tvrdí, že je to romantická komedie, která se nějak zvrtla.

 


Novinky

8.12.2017

Dramaturgický úvod – pohled do zákulisí inscenace

Vážení diváci, aby byly Vaše zážitky z inscenací Slezského divadla Opava ještě bohatší, nabízíme Vám možnost zúčastnit se dramaturgických úvodů – pohledu do zákulisí. Tyto úvody budou probíhat vždy před představením skupiny 6. První tedy proběhne 14. prosince v 18.30 ve foyer SDO v 1. patře „u klavíru“ před činohrou VŠECHNO JE V ZAHRADĚ. Na […]

více zde

7.12.2017

VÁNOČNÍ NADÍLKA

Hrajeme pro vás i mezi svátky! Vyberte z naší nabídky kulturní zážitek pro sebe či své blízké. Nechcete se vázat na konkrétní termín? Nabízíme možnost koupě poukazů – DÁRKOVÝ POUKAZ v ceně 220 Kč na činoherní představení SDO a v ceně 270 Kč na inscenace operního souboru s platností do 30. 6. 2018, nebo speciální […]

více zde

30.11.2017

„Cikánský baron jsem já, mě každá cikánka zná…“

K složení operety CIKÁNSKÝ BARON inspiroval vídeňského „krále valčíků“, Johanna Strausse ml. román „Saffi“ maďarského spisovatele Mór Jókaie.   Mladý šlechtic Šándor Bárinkay si po létech vyhnanství přichází převzít majetek po svých předcích.  Bohatý prasečkář Koloman Župan se Šándorovi vysmívá, protože pozemky jsou bezcenné a součástí dědictví je cikánská vesnice….. Přijďte se podívat, jak to […]

více zde

Starší novinky