Slezské divadlo Opava

Rozloučení se sezonou ve Slezském divadle bylo spontánní

Jitka Hrušková, Deník, 4. 7. 2016

Opava – Opernímu souboru Slezského divadla se poslední „zvonění“ před koncem sezony vydařilo. Premiérové uvedení Kálmánovy operety hraběnka Marica hlediště zcela zaplnilo a očekávání diváků bylo naplněno. Dočkali se inscenace, který proti dříve uvedeným operetním dílům Netopýr, Veselá vdova nebo Tisíc a jedna noc hýřila daleko víc ruchem, pohybem, tancem a spontánním projevem, což jsou nutné předpoklady každé cti dbalé operety. Uznání patří nápadité režii, včetně nasazení živé cimbálky, efektním kostýmům, účelové scéně s využitím točny, výborné choreografii a pochopitelně hlavně účinkujícím. Premiéroví diváci si ve víru tance, zpěvu a známých melodií přišli na své. Dokonale je bavila mladokomická dvojice Lízy a barona Kolomana, ve které se sešli hostující Olga Bezačinská a Roman Harok. Oba vsadili na spontánní projev spojený s pohybovou dokonalostí a sázka jim stoprocentně vyšla.

Ve třetím jednání nezůstala pozadu starokomická dvojice komorníka se svou paní, kněžnou Efrozinou. Miláčkem publika se stal Dalibor Hrda, který z malé postavy udělal velkou a opakovaně si vychutnával potlesk na otevřené scéně. U Zdeny Mervové, obdařené operetními schopnostmi i v hereckém duchu, je navíc řeč o stáří rouhání, kdy vzhled popírá věk. Ústřední dvojici vytvořili v premiérovém obsazení Tereza Kavecká (Marica) s Jurajem Nociarem (hrabě Tasilo/Béla Török). Možná v důsledku premiérového vypětí působil Nociar v celkově rozpohybovaném prostředí poněkud sošně, ale to může během repríz v nové sezoně napravit.
Jedinou vadou zůstává letitý problém Slezského divadla v podobě nefunkční nebo málo funkční klimatizace, představující vítězství techniky nad člověkem. Přístroj úspěšně vzdoruje a dusno, sužující pány v oblecích a ničící dámám make-up, pouhé ovívání se programy rozhodně nezapudí. I přes tuto pihu na dokonalosti dávali premiéroví diváci svou spokojenost hlasitě najevo a divadlo opouštěli nadmíru spokojení. Se stejnými pocity odcházeli zřejmě i účinkující, navíc s vidinou téměř dvouměsíčních prázdnin. Hraběnka Marica se však do Opavy na podzim opět vrátí, aby v reprízách potěšila další návštěvníky.

Slezské divadlo: Hraběnka Marica, autor Emmerich Kálmán, scéna Jaroslav Milfajt, kostýmy Tomáš Kypta, choreografie Martin Tomsa, režie Dagmar Hlubková, dirigent Marek Prášil. Premiéra 26. června.

Hraběnka Marica

  • Žánr: Opereta
  • Autor: Emmerich Kálmán
  • Dirigent: Marek Prášil
  • Libreto: Julius Brammer, Alfred Grünwald
  • Režie: Dagmar Hlubková
  • Premiéra: 26. 6. 2016

Partneři