Slezské divadlo Opava

Přeskočit na navigaci

Webová prezentace Slezského divadla v Opavě

Opavský Král Lear vezme diváky za srdce a osloví duši

Ivana Gračková, http://moravskoslezsky-kraj.5plus2.cz, 24. března 2014

OPAVA Celý sál stál a nekonečně dlouho aplaudoval. Premiéra Shakespearova Krále Leara měla v neděli 23. března v Opavě obrovský úspěch. Nebylo to ovšem žádné velké překvapení: že se na prknech Slezského divadla rodí výjimečný počin, si totiž doslova cvrlikali vrabci na střeše opavské scény.

Režisér Michal Bureš (vpravo) se při práci na inscenování Leara soustředil hlavně na slova, tvorbu scény i hudby nechal zcela na svých spolupracovnících. | foto: archiv divadla

„Je to teprve druhé inscenování tohoto Shakespearova dramatu v Opavě. Aby ho mohlo divadlo uvádět, musí mít v souboru krále Leara. Roky ho nemělo, teď ho má,“ prohlásil režisér představení Michal Bureš, známý spíše z prostředí rozhlasových her a audioknih.

Lear je jeho třetí divadelní režií. „Zkušenost z rozhlasové režie je, myslím, u Shakespeara cenná. Jeho dílo je postaveno na slovech, která je nutné správně interpretovat. V rozhlase se musíte se slovem naučit pracovat velmi přesně, tam vám nepomohou žádné vizuální vjemy,“ je přesvědčen Michal Bureš.

Ten se na svou druhou spolupráci s opavským divadlem i s hlavním představitelem velmi těšil. Podle svých slov se nemýlil, když vkládal do Kostase Zerdaloglu velké naděje: „Má v sobě prožitky, které ho s Learem spojují, poznal bolest, nasbíral životní zkušenosti.“

Nabídku na svou životní roli Leara dostal Kostas Zerdaloglu loni na jaře, tak trochu jako dárek k šedesátým narozeninám. „Je to samozřejmě nejvyšší meta, na jakou si může herec sáhnout. Ale přesto jsem si tenkrát vzal čas na rozmyšlenou. Už jsem měl se Shakespearovými texty zkušenost, například z Divadla Petra Bezruče v Ostravě, kde jsem dlouhé roky působil, také jsem hrál v Praze Othella. Vím, jak velmi jsou ty postavy náročné, žádná chyba se neodpouští; je to jako symfonie, kde jedna falešná nota může zbortit celou skladbu,“ vyznává se herec a přiznává, že byl před premiérou mimořádně nervózní.

Na inscenování klasického dramatu v překladu Martina Hilského, největšího českého znalce Shakespearova díla, Michal Bureš spolupracoval s osvědčenou scénografkou Martou Rozkopfovou, mistryní klasické scény. Přizval si též svého kamaráda, pařížského skladatele Benoita Boriese, který vytvořil hudbu k představení.

Spolu s Kostasem Zerdaloglu se divákům představují Kamila Srubková, Šárka Vykydalová, Sabina Muchová, Jakub Stránský, Martin Táborský, Michal Stalmach, Miroslav Rataj, Roman Slovák a mnozí další.

Podivat se na orginální článek

Odkaz na hru Král Lear

Novinky

10.11.2017

VÁNOČNÍ NADÍLKA

25. prosince (pondělí) v 19 hodin Michael McKeever MODRÝ Z NEBE komedie o návratech domů a domnělém šílenství   26. prosince (úterý) v 19 hodin Molière ZDRAVÝ NEMOCNÝ výpravná komedie s řadou humorných situací o hypochondrovi Arganovi NAPOSLED! speciální derniérová sleva   28. prosince (čtvrtek) v 19 hodin Carl Orff  CHYTRAČKA operní příběh o chytré selské dívce, která uhádne […]

více zde

9.11.2017

KONCERT ORCHESTRU SLEZSKÉHO DIVADLA OPAVA v prostorách Multifunkční auly GONG Dolní VÍTKOVICE, Ostrava

neděle 19. 11. 2017 od 11 hodin   Koncert hudebně nastudoval a diriguje MAREK ŠEDIVÝ. Marek Šedivý v roce 2016 nastoupil v SDO na post dirigenta, byl v roce 2013 na doporučení J. Bělohlávka angažován jako asistent dirigenta v inscenaci Wagnerovy opery Tristan a Isolda v Canadian Opera Company v Torontu a J. Bělohlávkem také […]

více zde

7.11.2017

JEJÍ PASTORKYŇA NAPOSLED!

12. 11. 2017 od 19 hodin Speciální derniérová sleva!   Přijďte se rozloučit s krásnou operou, která měla úspěch na domácí scéně i na festivalech po celé republice! Diváci ocenili potleskem tuto operu na festivalu OPERA 2015 v Praze, na Mezinárodním hudebním festivalu JANÁČKOVY HUKVALDY 2015, na festivalu Tomáškova a Novákova hudební SKUTEČ, na festivalu „Město plné […]

více zde

Starší novinky