Slezské divadlo Opava

Přeskočit na navigaci

Webová prezentace Slezského divadla v Opavě

Chci mnohem více spolupracovat, s celebritami

Nikol Pačková, Region, 7. 7. 2015

říká nový ředitel Slezského divadla v Opavě Karel Drgáč

Narodil se 11. září 1954 v Rokycanech. Část svého dětství strávil v Opavě. Vystudoval mimo jiné Vysokou školu múzických umění ve Vídni. Byl zakládajícím ředitelem Státní opery v Praze, uměleckým šéfem Reduty v Brně a šéfem Janáčkovy opery Národního divadla v Brně. Působil také v zahraničí v tak významných institucích, jako je Metropolitní opera v New Yorku, Lyrická opera v Chicagu, Vídeňská státní opera a mnoho dalších.

Vnímáte Slezské divadlo jako kvalitní?

Žádné divadlo není nikdy dost kvalitní, vždy je co zlepšovat. Pokud jde o Slezské divadlo, neříkám, že tu není mnoho dobrého, ale je tu také mnohé, co se může zlepšit. A jestliže je o víkendových večerech více lidí v Globusu než v divadle, je něco špatně.

V čem vidíte největší slabiny divadla?

Zásadním problémem jsou finance. V tomto máme pásek moc pevně utažený, ale udělám vše proto, abychom získali dotace. Absence umělců pak s penězi úzce souvisí. Byly doby, kdy toto divadlo mělo třicet herců, dnes jich má třináct. V operním souboru chybí stálý šéfdirigent. Nechci, aby operu dirigoval ten, kdo má zrovna čas a chuť. Budu trvat na tom, aby soubor měl stálého dirigenta, na kterého je spolehnutí. Také nehodlám tolerovat hostující sólisty, kteří nechodí na zkoušky, jak zde bylo běžné. Pokud chtějí hostovat, ať přinesou dovolenku od zaměstnavatele, nebo jestli je to herec na volné noze, ať se mi písemně na dané termíny zaváže. Očekávám, že minimálně dvě třetiny zkoušek absolvuje. A to platí i u ostatních členů všech souborů. Účast na zkouškách je nezbytná.

Máte vymyšlenou finanční strategii, o které jste přesvědčen, že bude fungovat?

Ano, je třeba získat vyšší dotace, bez toho se neobejdeme. O to už se samozřejmě snažili i jiní, ale asi jim uniklo, že jestliže chci od zřizovatele (i kdekoliv jinde) více peněz, musím mu ukázat, že tu jsem důležitý, že mě tu lidé chtějí. Musíme tedy dosáhnout toho, že o nás budou vědět lidé všech věkových kategorií. Je načase celkově změnit marketingovou strategii. Dostat se mezi lidi. Ne, že je na divadlo upozorní jen jednou za měsíc Hláska, my se musím dostat do médií. Pokud se o nás nebude mluvit, nemáme šanci vylézt z ulity. Budu spolupracovat s novinami, taky chci začít oslovovat více, než to bylo doposud, školy, volnočasová centra, kulturní organizace a přitáhnout je. Chci být s ostatními organizacemi provázán, ne abychom každý hospodařili na vlastním písečku a nevěděli o sobě. Děti jsou divákem zítřka, proto je pro nás vybudování pozitivního vztahu k divadlu u nich zásadní. Dále zamýšlím navázat na to, co už tu jednou bylo – obnovit spolupráci s Polskem. Ve středu se uskuteční moje první zahraniční cesta, během které se v Polsku pokusím partnerství obnovit. Ve své strategii však nemůžu spoléhat jen na dotace, které budou v budoucnu, peníze jsou třeba už teď. Je nutné šetřit a já stále vidím dost míst, kde se ušetřit dá. Ne všechno je například třeba znovu šít. Dost věcí už je, taky existují second handy. Divadlo ani nemusí zaměstnávat tolik lidí, na některé věci občas postačí někdo se živnostenským oprávněním.

Hrozí tedy zaměstnancům propouštění?

Propouštění zní jako světová hospodářská krize. Nic takového nehrozí. Na druhou stranu jsou tu místa, která jsou obsazovaná spíše ze zvyku, než že by byla nepostradatelná. Do budoucna chci na tato místa dosadit lidi, kteří jsou pro divadlo prvořadí, a to jsou umělci. Takže bych místo propuštění použil termín zpružení systému. To je nezbytné, ale jde to postupné a bez agresivity. Nevyhodím matku samoživitelku se třemi dětmi, ale na druhou stranu, jestliže mi odejde uklízečka do důchodu, tak zkrátka už za ni nikoho nepřijmu a příjmu raději umělce. Diváka nezajímá, kolik máme elektrikářů nebo uklízeček, bez ohledu na to, jak moc jsou pro nás tyto síly potřebné, jeho zajímá náš produkt, hra, za kterou zaplatil. Herci jsou tedy ti nejdůležitější. to oni se tam na jevišti za nás perou, bez nich by tu nebyla ani jedna uklízečka, a jestliže máme málo herců, nemůžeme mít dobrý výkon a nemůžeme tedy mít dost diváků. Budu ale postupovat pomalu přirozenou výměnou.

Plánujete navýšit ceny vstupenek?

Cena prozatím zůstane stejná, zvýšení do budoucna vyloučit nemůžu, ale razantní zdražování se lidé bát nemusí. Chci, aby divadlo bylo přístupné všem.

Vypadá to, že o svém přínosu Slezskému divadlu nepochybujete.

Samozřejmé, jinak bych zde ředitelem nebyl Myslím, že vzhledem k dlouholetým zkušenostem u divadla to můžu tvrdit Ve funkci jsem teprve osmačtyřicet hodin a už jsou za mnou jisté změny vidět. Samozřejmě jde jen o malé změny interního rázu, nemám kouzelný
prsten, abych mohl činit zázraky, ale jestliže 170 zaměstnanců čtyři roky přeskakuje rozbitou kachličku a tvrdí mi, že s tím nic udělat nejde, a já to za dva dny vyřeším, tak to o mé iniciativě snad hovoří. Samozřejmě nemůžu očekávat, že se přiblížíme těm největším špičkám, ale je možné zjistit, na co máme, a té mety dosáhnout. Nechci, abychom se vyrovnali Metropolitní opeře, ani to nejde s naší velikostí a počtem herců, který máme, ale můžeme se vyrovnat divadlům třeba v Německu či ve Francii, která hrají denně a dosahují skvělých výkonů.

Jaké konkrétní změny chcete učinit?

Chci zkusit přehodit premiéru z neděle na sobotu. Mým cílem je uspokojit potřeby nejen opavského diváka, ale celého Moravskoslezského kraje. A pokud člověk s větší dálky vstává v pondělí do práce, tak pro něj může být nedělní premiéra problematická. Další zásadní změnou bude přijetí šéfdirigenta a doplnění operního souboru o sólisty. Vzhledem k financím bude cesta k dobrému opernímu souboru dlouhá. Se stávajícími šesti sólisty díru do světa neudělám, takže to řešit budu. Zatím by se mohlo jednat o přijetí jednoho, maximálně dvou. A úplně v té prvotní fázi to budu muset řešit hostováním. Taky se budu snažit mnohem více, než to dělal bývalý ředitel, spolupracovat s celebritami, což je velice vděčné. Protože hvězdy se zaplatí samy. Lidé jsou ochotni dát více peněz za vstupenku. Bylo by třeba doplnit i činoherní soubor, ale to bude muset počkat, na rozdíl od opery tady není situace tak kritická a bylo by bláznivé chtít zvládnout vše najednou. Nejsem přítelem náhlých velkých změn.

Ale nějaké plány určitě ještě máte…

Chtěl bych, aby při divadle fungovaly i divadelní kluby. Jeden zaměřený na rodiny s dětmi, další pro mládež> Chci se mládeži trošku přizpůsobit. Tím nemyslím, aby chodila do divadla v kraťasech, na druhou stranu vyžadovat smoking je přehnané. Chci najít zlatou střední cestou, která bude vyhovovat námi jí a také mládeži přizpůsobit repertoár. Za nezbytný považuju i klub pro seniory, protože to, co zde nabízíme za zvýhodněné peníze seniorům, naprosto nevyhovuje jak ekonomicky, ani umělecky. Poupravit chci celkově i repertoár. Ne se vším, co je nastavené teď, souhlasím, ale nebylo by moudré rušit hry, když už jsou stanoveny termíny. Změny tedy budu uskutečňovat postupně, ale určitě budu usilovat o to, aby divadlo do budoucna hrálo více hry mého mládí, například Hostinec U Kamenného stolu.

Jaké očekáváte reakce podřízených na změny, které hodláte provést?

Jen pozitivní, jako u všech divadel, která jsou na umělecké špičce. Mým cílem je zaměstnance motivovat k co nejlepším výkonům tak, abys e maximální možný výkon stal ji jejich cílem. Zkrátka aby se klasika zahraná na našem jevišti dala srovnávat s tou klasikou odehranou kdekoli jinde jiným souborem. Samozřejmě mým snem je, aby naše podání vynikalo. Pak na sobě zaměstnanci uvidí kladné výsledky mých změn. Když budou spolupracovat a udělají pro divadlo více, budeme sklízet úspěch všichni. Když budou lepší, začnou se jim otevírat dveře do světa, a to bude ta nejspolehlivější motivace. Já taky neměl nic zadarmo, když jsem začínal po revoluci, učil jsem se všechny hry v originále. Pokud bude sólista umět zazpívat operu v originále, může ji zpívat kdekoli, ale pokud ne, nezbývá mu než se držet v republice.

Jaká je vaše vize divadla za dva roky?

Vidím ho jako divadlo, které divákům nabízí hry na evropské úrovni. V tomto směru jako standardní divadlo, protože to by mělo být normální, na druhou stranu alespoň v něčem výjimečné. Vidím herce, kteří budou podávat nejlepší výkony, jakých jsou schopni, a tyt výkony budou jejich standardem s tím, že dobří budou všichni herci. Nedovolím, aby tu byl jeden dobrý herec a ostatní se vezli. Tanečníci budou povýšeni na taneční soubor. Mou vizí je zřízení baletního souboru. Bylo by bláznivé očekávat divadlo bez finančních potíží, ale je reálné ty finanční potíže zmírnit a více podporovat umění.

V čem chce udělat divadlo výjimečným?

Zatím nevím, ale chci, aby opavské divadlo šlo svou vlastní cestou a něčím se proslavilo světově, aby bylo v jedné věci lepší než ostatní divadla. Bude hrát vše, ale její specialitou budou např. opery od jediného autora, který jich napsal šedesát. Ale to je jen příklad, může to být cokoli jiného. To ukáže až má spolupráce s umělci a čas. Zatím stojím na začátku.

Podivat se na originální článek

Novinky

10.11.2017

VÁNOČNÍ NADÍLKA

25. prosince (pondělí) v 19 hodin Michael McKeever MODRÝ Z NEBE komedie o návratech domů a domnělém šílenství   26. prosince (úterý) v 19 hodin Molière ZDRAVÝ NEMOCNÝ výpravná komedie s řadou humorných situací o hypochondrovi Arganovi NAPOSLED! speciální derniérová sleva   28. prosince (čtvrtek) v 19 hodin Carl Orff  CHYTRAČKA operní příběh o chytré selské dívce, která uhádne […]

více zde

9.11.2017

KONCERT ORCHESTRU SLEZSKÉHO DIVADLA OPAVA v prostorách Multifunkční auly GONG Dolní VÍTKOVICE, Ostrava

neděle 19. 11. 2017 od 11 hodin   Koncert hudebně nastudoval a diriguje MAREK ŠEDIVÝ. Marek Šedivý v roce 2016 nastoupil v SDO na post dirigenta, byl v roce 2013 na doporučení J. Bělohlávka angažován jako asistent dirigenta v inscenaci Wagnerovy opery Tristan a Isolda v Canadian Opera Company v Torontu a J. Bělohlávkem také […]

více zde

7.11.2017

JEJÍ PASTORKYŇA NAPOSLED!

12. 11. 2017 od 19 hodin Speciální derniérová sleva!   Přijďte se rozloučit s krásnou operou, která měla úspěch na domácí scéně i na festivalech po celé republice! Diváci ocenili potleskem tuto operu na festivalu OPERA 2015 v Praze, na Mezinárodním hudebním festivalu JANÁČKOVY HUKVALDY 2015, na festivalu Tomáškova a Novákova hudební SKUTEČ, na festivalu „Město plné […]

více zde

Starší novinky