Slezské divadlo Opava

Přeskočit na navigaci

Webová prezentace Slezského divadla v Opavě

Bez humoru si život nedovedu představit

Milena Křístková, Region, 30. 8. 2016

Bez humoru si život nedovedu představit, říká zpěvák, dramaturg a moderátor Evžen Trupar.

Nastávajícího laureáta Ceny Petra Bezruče není zapotřebí opavské kulturní veřejnosti zvlášť podrobně představovat. Ctitelé divadla, operet zvláště, Evžena Trupara důvěrně znají z více než stovky operetních rolí, které s úspěchem ztvárnil na scéně Slezského divadla. Znají jej však také účastníci nejrůznějších kulturních a společenských akcí, protože je výborným moderátorem s neutuchajícím smyslem pro humor.

Jak vnímáte ocenění Cenou Petra Bezruče?
Nesmírně mne těší, velmi si ocenění vážím a děkuji za ně. Děkuji všem, kteří mě v této činnosti dlouhá léta podporovali.

Často říkáte, že opereta je vaší životní láskou.
Opereta byla a je mou velkou divadelní láskou. Tu ještě před lety utužilo působení v ostravské operetě, kdy jsem dostal naprosto vynikající školu od Vladimíra Brázdy a Josefa Kobra. Dodnes je toto intermezzo mou srdeční záležitostí. Ostatně právě Josef Kobr to byl, kdo mne popostrčil na scénu coby moderátora, který má publikum nejen informovat, ale i pobavit. A dodnes jsem mu za to vděčný.

A občas tvrdíte, že jste si splnil všechny své divadelní sny…
Ano, tvrdím a je to pravda. Na svém kontě mám dohromady více než stovku operních, operetních i muzikálových rolí a opět opakuji, že miluji operetu se všemi jejími poklesky, Je totiž plná života a humoru a humor spojuje lidi jako určitý společenský tmel. Jsem šťastný, když se lidé smějí, když alespoň na čas zapomenou na své problémy. Už to je krásné, že se diváci při představení dotýkají lokty. Tam, kde je smích, není podle mne místo pro zlobu a nenávist. Považuji za štěstí, že jsem mohl zpívat během své kariéry opravdu velké operní i operetní role. A v muzikálech to, že jsem si zahrál popeláře Doolitla v My Fair Lady nebo bručouna Horáce Vandergeldera v Hello Dolly, a to nejen v Opavě – tak to jsou opravdu splněné sny.

Hodně často jste hrál starokomické role, nevadilo vám to?
Rozhodně ne, naopak cítil jsem v nich velmi dobře. Dávaly mi prostor k improvizaci, kterou miluji. A také to byly většinou figury ze života, takže mi byly blízké. Myslím si, že život bez humoru se nedá prostě přežít. A patřím určitě k hercům, kteří, když se jim divák nezasměje, tak mají pocit provinění.
A dovolil bych si použít citát Václava Havla, že svou existenci na tomto světě bychom měli občas zdůvodnit tím, že někoho rozesmějeme. Snad se mi to občas dařilo a ještě daří. (úsměv)

Tou zmínkou o improvizaci jste tak trochu nahrál na další otázku, která se tentokrát bude týkat moderování. Můžete nám připomenout, které zajímavé akce jste moderoval?
Jsem bez nadsázky hrdý na to, že jsem mohl moderovat celou řadu významných a zajímavých opavských akcí. Pochopitelně nemohu vyjmenovat všechny. Připomenu třeba zvedání zvonů při završení opravy Hlásky, otevření rekonstruovaného městského koupaliště i kostela sv. Václava. Moderoval jsem jubilea Slezského divadla, koncerty Petra Dvorského, koncerty pro opavskou Charitu nebo pro Rotary klub, stejně jako opavského Sportovce roku, Krnovské hudební slavnosti, divadelní matiné. Jsem pyšný na to, že jsem uváděl koncerty talentovaného a dnes světoznámého opavského rodáka Lukáše Vondráčka. A myslím, že za připomenutí stojí i někdejší hudebně vzdělávací pořady pro školy.

Moderování ovšem není jen o improvizaci, nebo snad ano?
Improvizace je důležitá, ovšem ještě důležitější je pečlivá příprava, což potvrdí každý, kdo to někdy zkusil. Je zapotřebí si pečlivě napsat podrobný scénář a průvodní slovo. Což dohromady představuje spoustu hodin práce, potom je třeba se text naučit. Tak, aby působil odlehčeně a samozřejmě. Všichni přece víme, že čtený projev působí nudně a nepřehledně. Vlastní moderování je už potom třešnička na dortu.
Ovšem, třešnička se změní v nestravitelné sousto, když narazíte na takzvaně pasivního diváka. Improvizace je k ničemu a nezbývá, než vydržet. (úsměv)

Kdysi se říkalo konferenciér, dnes používáme výraz moderátor. Jaký má být dobrý moderátor?
Mně se líbí definice Jana Rosáka, který říká, že moderátor má být jako podprsenka – má věci pozvednout. (úsměv) Možná, že český výraz tlučhuba by taky nebyl od věci. Ale pokud nechce moderátor ustrnout, stále se musí vzdělávat a čerpat ze všech dostupných pramenů. Musí také pracovat na své pohotovosti reagovat na věci nečekané.

Takže jste pravděpodobně prožil jako moderátor i dost horkých chvilek. Je nějaká, na kterou nikdy nezapomenete?
Určitě nezapomenu na květen 1998 v Hradci nad Moravicí. Moderoval jsem velké celorepublikové setkání mažoretek. Konkrétně se jednalo o odpolední průvod mažoretek po té známé průjezdní silnici Hradcem a odpolední pokračování – dvouhodinové vystoupení mažoretek na zámku. Pečlivě jsem se připravil včetně historických zajímavostí a časového rozvrhu. Jenže při zahajovací jízdě koňského spřežení se kočár zastavil před tribunou a oba koně vykonali svou úlevu. Než se provedl úklid a hlavně umytí vozovky, po které měly již dávno kráčet desítky půvabných dívek, uplynulo téměř půl hodiny a já jsem mluvil a mluvil a mluvil, byly to tisíce slov. Jenže odpoledne při stejném publiku už nebylo o čem mluvit. Tenkrát jsem se opravdu zapotil a byl to docela velkých moderátorský křest. (smích)

Původně jsem myslela, že rozhovor nazvu: Na slovíčko s Evženem Truparem… Usmíváte se, takže jistě víte proč?
Samozřejmě, že vím. To jsou věci, na které se nezapomíná. Více jak deset let jsme spolu s excelentní klavíristkou Libuší Vondráčkovou a dalšími kolegy pořádali na Mendelově gymnáziu pořady před studentským divadelním představením skupiny S, tedy studentské. Prostě si dosaďte jméno světového autora, jehož dílo Slezské divadlo mělo v té době na repertoáru. Na těchto dobrovolných akcích jsme probrali, co se dalo, zazpívali jsme ukázky a byl to úspěch. Vznikla tak i divadelní představení pro školy Na slovíčko s A. Dvořákem. Jak se dělá opera a další.
Dodnes mě zastavují čtyřicátníci, kteří na tyto pořady vzpomínají se slovy, že díky nám začali mít rádi operu i operetu. No koho by to nepotěšilo. (úsměv)

A co vám udělalo radost v poslední době?
Určitě to byl obrovský úspěch opavského operního souboru na červencovém festivalu v Luhačovicích Janáčkovou Její pastorkyni. Potlesk vestoje po každém jednání – to se opravdu často nestává.
Purkmistr Josef Schossler, kterému vděčíme za krásu našeho města a za divadlo, měl vizi – budiž Opava jako Vídeň. Myslím, že třeba právě s divadlem by byl spokojen.
A bylo by krásné, kdyby park, který, jak věřím, vznikne za Slezankou, mohl nést jeho jméno. Dlužíme mu to.

Evžen Trupar
Evžen Trupar se narodil 25. srpna 1946 v rodině známého opavského lékaře. Ovšem v otcových šlépějích se nevydal. Brzy mu učarovala opereta, nejprve se však stal strojním inženýrem a několik let také středoškolským profesorem. Zpěv studoval nejprve v Brně u Františka Kunce, pak také na Lidové konzervatoři v Ostravě a v Opavě u Heleny Zemanové. Zpíval v různých souborech, mimo jiné i jako sólista Slezských učitelek. Za své velké osobní štěstí považuje setkání s tehdejším šéfem opavské opery Petrem Škarohlídem. Ten jej v divadelní sezóně 1982 – 1983 angažoval. Na tři roky si „odskočil“ do ostravské operety, k Vladimíru Brázdovi a Josefu Kobrovi. Po návratu do Opavy v roce 1986 už zůstal Slezskému divadlu věrný. Jeho doménou byl komický basový obor (Kecal Osmin, Falstaf, Bartolo), s úspěchem ale vytvářel také barytonové postavy (Atila, Escamilio) a desítky dalších operetních rolí, Velmi úspěšný byl a stále je rovněž jako moderátor divadelních i společenských pořadů, stejně jako pořadů pro mládež. Jeho jméno je uvedeno v encyklopedii Česká opera.

Podivat se na originální článek

Novinky

10.11.2017

VÁNOČNÍ NADÍLKA

25. prosince (pondělí) v 19 hodin Michael McKeever MODRÝ Z NEBE komedie o návratech domů a domnělém šílenství   26. prosince (úterý) v 19 hodin Molière ZDRAVÝ NEMOCNÝ výpravná komedie s řadou humorných situací o hypochondrovi Arganovi NAPOSLED! speciální derniérová sleva   28. prosince (čtvrtek) v 19 hodin Carl Orff  CHYTRAČKA operní příběh o chytré selské dívce, která uhádne […]

více zde

9.11.2017

KONCERT ORCHESTRU SLEZSKÉHO DIVADLA OPAVA v prostorách Multifunkční auly GONG Dolní VÍTKOVICE, Ostrava

neděle 19. 11. 2017 od 11 hodin   Koncert hudebně nastudoval a diriguje MAREK ŠEDIVÝ. Marek Šedivý v roce 2016 nastoupil v SDO na post dirigenta, byl v roce 2013 na doporučení J. Bělohlávka angažován jako asistent dirigenta v inscenaci Wagnerovy opery Tristan a Isolda v Canadian Opera Company v Torontu a J. Bělohlávkem také […]

více zde

7.11.2017

JEJÍ PASTORKYŇA NAPOSLED!

12. 11. 2017 od 19 hodin Speciální derniérová sleva!   Přijďte se rozloučit s krásnou operou, která měla úspěch na domácí scéně i na festivalech po celé republice! Diváci ocenili potleskem tuto operu na festivalu OPERA 2015 v Praze, na Mezinárodním hudebním festivalu JANÁČKOVY HUKVALDY 2015, na festivalu Tomáškova a Novákova hudební SKUTEČ, na festivalu „Město plné […]

více zde

Starší novinky