Slezské divadlo Opava

Přeskočit na navigaci

Webová prezentace Slezského divadla v Opavě

Opavané poznávají Karamazovi

Jitka Hrušková, Deník, 31. 1. 2017

Slezské divadlo: Bratři Karamazovi, autor F. M. Dostojevskij, překlad Prokop Voskovec, scéna a kostýmy Tom Ciller, režie Iveta Ditte Jurčová. Premiéra 22. ledna.

Opava – Po přízni řízni. Tak nějak by se dal shrnout pohled do rodiny Karamazových, jak ho návštěvníkům Slezského divadla předložil Fjodor Michajlovič Dostojevský. Zajímavě vyřešená scéna představuje dům rodiny s jednotlivými pokoji. Největší herecký prostor dostávají Kostas Zerdaloglu jako otec Karamazov s Jakubem Stránským jako synem Míťou a oba ho plně využívají. Zerdaloglu podle očekávání s lehkostí vystihl stárnoucího muže, který svou citovou prázdnotu zapíjí alkoholem a kryje neustálým šaškovstvím. Vlídný je pouze k malému Aljošovi, který jako jediný z jeho synů není „karamazovštinou“ postižený. Nejvíc jí pobral Míťa, kterého Stránský plnokrevně rozehrává do podoby zhýralého floutka rozhazujícího rodinné jmění. Ženy považuje za trofeje a miluje jen peníze, o které má s otcem neustálé střety.

Intelektuálně zaměřený Ivan je Míťův protiklad a Michal Stalmach u něj podtrhává cynický pohled na svět, postupně odkrývá duševní pochod své figury a chápe ji. Nejmladší Aljoša (hostující Bohdan Slavík) do rodinného obrazu nezapadá – snaží se všechny pochopit a každému vyhovět. V rodině se pohybuje ještě otcův levoboček Smerďakov, zaměstnaný jako sluha a kuchař. Martin Valouch ho vybavil značnou dávkou nenávisti a pohrdání členy rodiny, kterou v sobě pečlivě dusí. Uznává pouze Ivana, se kterým se cítí být na jedné lodi. Do osudu rodiny zasahují dvě ženy. Kateřina v podání Terezy Bartošové je sošně krásná a neskonale naivní dívka zasnoubená s Míťou. Na krátký čas podlehne též Ivanovi a znovu tím šlápne vedle. Sabina Muchová přesně vystihuje citovou rozháranost i tvrdý postoj Grušenky nevalné pověsti, tvrdě ovládající otce Karamazova i syna Míťu.

Mezi účinkujícími jsou dvě malé děti a velký pes. Děti své postavy při premiéře bez problému zvládaly, pes byl poněkud nesoustředěný, ale reprízy jeho výkon zaručeně upevní. Hra se nese v typickém stylu ruských dramatiků složeném z přemíry slov a režisérka ke škrtům zjevně nesahala. Kdo ví, proč nechala mrtvého starce (hostující Roman Slovák) členem divadelní techniky vyluxovat? Navzdory věhlasu díla i jeho první uvedení na opavské scéně přijalo premiérové publikum dost vlažně. To však neznamená, že si během sezony své diváky nenajde.

Podivat se na originální článek
Odkaz na hru Bratři Karamazovi

Novinky

19.01.2018

IFIGÉNIE NA TAURIDĚ – přípravy na operní premiéru v plném proudu

Christoph Willibald Gluck IFIGÉNIE NA TAURIDĚ Dirigent: Vojtěch Spurný Režie: Lubor Cukr   Opera podle antické pověsti, odehrávající se po skončení trojské války. Uvedeme ve francouzském originále. Příběh volně navazuje na Ifigénii v Aulidě, kterou skladatel napsal o pět let dříve. Operu v této sezoně uvádí Divadlo Antonína Dvořáka v Ostravě – máte jedinečnou možnost  ZVÝHODNĚNÍ –30% […]

více zde

19.01.2018

IFIGÉNIE NA TAURIDĚ – představujeme některé hosty

Christoph Willibald Gluck IFIGÉNIE NA TAURIDĚ Dirigent: Vojtěch Spurný Režie: Lubor Cukr     představujeme některé hosty  Vojtěch Spurný, dirigent Jako asistent režiséra a dirigenta spolupracoval mj. s Bohumilem Gregorem, Davidem Radokem (Národní divadlo v Praze) či Arnoldem Östmanem (Zámecké divadlo v Drottningholmu). V sezoně 1996/1997 v Göteborgu nastudoval a dirigoval Rossiniho operu Cesta do […]

více zde

18.01.2018

SILVESTR 2017

Již tradičně jsme přivítali nový rok v divadle. Půlnočního přípitku se zúčastnila i královna Alžběta II. a sir Elton John! A jak jste strávili Silvestr vy?

více zde

Starší novinky