Slezské divadlo Opava

Přeskočit na navigaci

Webová prezentace Slezského divadla v Opavě

Falstaff pobavil publikum Slezského divadla

Jana Gélová, Deník, 31. 10. 2017

Na scéně Slezského divadla se uskutečnila premiéra opery G. Verdiho Falstaff. Je autorovým posledním dílem a zároveň jeho jedinou uváděnou komickou operou. Libreto napsal A. Boito na Shakespearův námět Veselých paniček windsorských.

Opava – dirigent Marek Šedivý nastudoval operu velmi pečlivě, i ta největší úskalí díla předvedl s operním souborem s naprostou jistotou.

Režie Lubora Cukra vsadila na aktualizaci celého příběhu do současnosti, konkrétně do volebního období. Toto téma působilo poněkud šroubovaně a vykonstruovaně. Jak je obhájí reprízy třeba na jaře?

Převedením děje libreta došlo k nesouladům mezi textem a konáním na jevišti. Nicméně některé scény byly režijně kvalitně zpracovány.

Jednoduchá scéna, stěny z bílých kachliček, nahradila všechna prostředí. Hospoda U Podvazku se změnila v kancelář, zahrada u Fordova domu v bufet, interiér domu nahradila prádelna s drátěnými koši. V tomto prostředí se odehrává milostná schůzka Alice a Falstaffa ve společenských šatech. I další kostýmy Josefa Jelínka působí poněkud nejednotně.

Představitel titulní postavy Richard Haan se uvedl v náročné komické roli. Zaujal především znělým barevným barytonem, intonační jistotou a hudebně výrazovou přesvědčivostí. Zdeněk Kapl jako Ford byl herecky přesvědčivý v situační komice, jeho střední hlasová poloha byla znělá a barevná, ale v okrajových tónech měl technické rezervy.

V roli Nanetty příjemně překvapila Anna Začalová, která rozvíjí svůj talent na stále větších úkolech. Škoda, že její závěrečnou árii režisér „rozbil“ průvodem celebrit na jeviště a projekcí. V této finální scéně byl pro mne příchod nedokonale kostýmovaných postav (s výjimkou královny) příliš laciný. Z dalších rolí mne zaujala mezzosopranistka Lucie Hilscherová v roli paní Quickly.

Zhlédla jsem i druhou premiéru, která však působila hudebně i herecky nevyrovnaně, až na dvě výjimky – Alici A. Vrablové a Forda A. Vovka.

Čas ukáže, zda dramaturgický výběr této náročné opery bude opavskými diváky náležitě oceněn.

Podivat se na originální článek
Odkaz na hru Falstaff

Novinky

12.01.2018

Malá ochutnávka ze zkoušky komedie Jak je důležité míti Filipa

o dvou mladých přátelích. Jak dlouho lze žít dvojím životem, aniž by to prasklo? Činoherní soubor se pilně připravuje na uvedení premiéry komedie anglického dramatika Oscara Wilda, mistra ironického dialogu a skandálního literáta viktoriánské Anglie. Premiéra konverzační komedie se uskuteční v neděli 21. ledna 2018.   Režisérkou inscenace je Irena Žantovská: Paní režisérko, co Vás […]

více zde

12.01.2018

11. 2. 2018 od 19 hodin – THE BACKWARDS

11. 2. 2018 od 19 hodin strhující výlet do hudební minulosti plné nezapomenutelných hitů pro několik generací fanoušků Beatles   THE BACKWARDS Beatles revival – „Love Songs“   Úspěch bandu odstartovalo dvojnásobné vítězství na prestižním Beatlefestu v New Yorku v letech 1998 a 2003. Kromě koncertování v Čechách a na Slovensku kapela hrála po celé Evropě, […]

více zde

1.01.2018

„Cikánský baron jsem já, mě každá cikánka zná…“

K složení operety CIKÁNSKÝ BARON inspiroval vídeňského „krále valčíků“, Johanna Strausse ml. román „Saffi“ maďarského spisovatele Mór Jókaie.   Mladý šlechtic Šándor Bárinkay si po létech vyhnanství přichází převzít majetek po svých předcích.  Bohatý prasečkář Koloman Župan se Šándorovi vysmívá, protože pozemky jsou bezcenné a součástí dědictví je cikánská vesnice….. Přijďte se podívat, jak to […]

více zde

Starší novinky