Bravo, Opavo! Druhá premiéra Funny Girl ukázala vyrovnanost obou alternací

Milan Bátor,  ostravan.cz, Divadlo,  Recenze, 3. 11. 2021

Slezské divadlo v Opavě uvedlo v úterý 2. listopadu druhou premiéru slavného muzikálu Funny Girl. Fanny Briceovou tentokrát ztvárnila Tereza Bartošová a jejího partnera Nicka Arnsteina Michal Stalmach. Zajímavé výkony tentokrát předvedli také Zdeněk Jorda, Zdeňka Mervová, Martin Táborský, Šárka Maršálová, Juraj Nociar a další. Muzikál Funny Girl režíroval Roman Štolpa v hudebním nastudování Aleny Jelínkové. Orchestr Slezského divadla Opava v úterý řídil dirigent František Štěrbák. Spoluúčinkoval sbor a balet SDO.

Klasické dílo amerického muzikálu trojlístku Jule Styne, Bob Merrill a Isobel Lennart v Opavě mělo nešťastný osud. Premiéra Funny Girl byla kvůli epidemickým restrikcím několikrát přeložena a diváci se toužebně očekávaného titulu dočkali až v neděli 31. října. Opavské nastudování má kvalitní režii Romana Štolpy, který si dal záležet na detailech. Jeho rukopis se odráží nejen na netradičním začátku, ale v řadě dalších invenčních postupů. Druhá premiéra ukázala, že někteří protagonisté našli individuální a herecky výraznější pojetí, než tomu bylo během nedělní první premiéry.

Vynikajícím způsobem svou úlohu sehrál Zdeněk Jorda. Jeho Eddie Ryan byl důraznější, jistější a skvěle stepoval. Invenční přístup ukázala i Zdeňka Mervová, jejíž paní Strakošová byla dokladem zkušeného, okouzlujícího herectví. Pěkné byly i výkony, které představili Šárka Maršálová v roli maminky Fanny Briceové, Martin Táborský jako Florenc Ziegfeld a Juraj Nociar. Z opavské company nelze přehlédnout agilního Ondřeje Pupíka a dámskou část osazenstva.

Pozornost diváka se samozřejmě upíná k hlavním rolím, které v úterý sehráli Tereza Bartošová a Michal Stalmach. Fanny Briceová je nesnadný herecký a pěvecký úkol. Tereza Bartošová to však dokázala. Má v sobě tolik upřímnosti a současně nezdolné buldočí nátury, že si ji nelze nezamilovat.  Její Fanny je přesně taková, jakou divák očekává. Zvlášť věrohodně dokázala své postavě dát patřičnou tvrdošíjnost, paličatost a další vlastnosti. Fanny v jejím pojetí je opravdovou holkou z ulice se svou živelnou otevřeností, bodrou troufalostí a citovou drsností.

Na Nickovi Arnsteinovi v interpretaci Michala Stalmacha je sympatický jeho herecký vklad, který vyniká decentní přesností a jemným vtipem. Oba představitelé titulních rolí se neztratili ani pěvecky. Jejich výkon sice nebyl natolik přesvědčivý jako u Terezy Kavecké a Romana Haroka, kteří mají zpěv profesně i geneticky takříkajíc v krvi, přesto lze u herců Bartošové a Stalmacha ocenit jejich nasazení a pochopení pro muzikálový styl. U Bartošové lze navíc ocenit, že byla na náročný pěvecký part opravdu pečlivě připravená a její hlas zněl s velkou jistotou a sugestivitou.

Jak jsme již zmínili v recenzi první premiéry Funny Girl, Slezské divadlo Opava uvedlo tuto inscenaci v hudebním nastudování mladé dirigentky Aleny Jelínkové. Její pojetí se vyznačuje optimálními tempy a řadou zdařilých individuálních výkonů. Souhrou, přesností a společným tahem bylo úterní provedení pod taktovkou Františka Štěrbáka o poznání přesvědčivější než během nedělní premiéry.

Opavská inscenace muzikálu Funny Girl má důvtipnou choreografii, scénu i kostýmy. Co ovšem potěší nejvíc, je nasazení a elán všech zúčastněných. Divák má skutečně pocit, že v Opavě se dělá hudební divadlo s radostí a velkou chutí.

Přesvědčivé nastudování Slezského divadla je důvodem ke zhlédnutí jednoho z nejkrásnějších světových muzikálů. Ukázalo se, že obě alternace jsou kvalitativně souměřitelné a nabízejí zážitkové představení. V Opavě se zkrátka dělá divadlo i za náročných podmínek vkusné, pěkné a poctivé.

Zdroj: Bravo, Opavo! Druhá premiéra Funny Girl ukázala vyrovnanost obou alternací (ostravan.cz)

Funny girl

• Žánr: Muzikál