Slezské divadlo Opava

Ifigénie na Tauridě – představujeme některé hosty + zvuková upoutávka

Christoph Willibald Gluck

IFIGÉNIE NA TAURIDĚ

Dirigent: Vojtěch Spurný
Režie: Lubor Cukr

Zvuková upoutávka

 

 

  • představujeme některé hosty

 Vojtěch Spurný, dirigent

Jako asistent režiséra a dirigenta spolupracoval mj. s Bohumilem Gregorem, Davidem Radokem (Národní divadlo v Praze) či Arnoldem Östmanem (Zámecké divadlo v Drottningholmu).
V sezoně 1996/1997 v Göteborgu nastudoval a dirigoval Rossiniho operu Cesta do Remeše, která byla kritikou označena za jednu z nejlepších inscenací posledních dvaceti let.
V červnu 1998 spoluinscenoval s režisérem J. A. Pitínským Purcellovu operu Dido a Aeneas v plzeňském divadle (se souborem Musica Solutaris), která byla kritikou vyhlášena inscenací roku 1998.
V sezoně 2000/2001 nastudoval v Göteborské opeře Rossiniho Lazebníka sevillského. V letech 1999-2004 byl Vojtěch Spurný stálým dirigentem Státní opery Praha. V sezoně 2002/2003 zde zastával funkci uměleckého šéfa a dnes je v tomto divadle stálým hostujícím dirigentem.
Průběžně pracuje na nahrávce kompletního ročníku Telemannových kantát pro Český rozhlas. Trvale spolupracuje s Českou komorní filharmonií. Od roku 1991 působí každoročně na mistrovských kurzech Ticino Musica ve Švýcarsku (cembalo, klavírní spolupráce, operní kurz, vedení operního studia). Jako klavírista se po boku mezzosopranistky Dagmar Peckové zúčastnil mistrovských kurzů v rámci Schleswig-Holstein Musikfestival.

Václav Vallon v roli Pyladese, Orestova přítele

Tenorista Václav Vallon vystudoval operní zpěv soukromě u prof. Pavly Zumrové během studia medicíny. Absolvoval mistrovské interpretační kurzy pod vedením řady významných pěvců a pedagogů, mj. např. Toma Krauseho, Petera Dvorského, Brigitte Lindner nebo Josefa Protschky. Je také laureátem a finalistou několika mezinárodních pěveckých soutěží – Trofeo La Fenice, Concorso Riccardo Zandonai, Ad Honorem Mozart a dalších. V roce 2011 debutoval v Národním divadle v Brně v roli Tamina v inscenaci Papageno hraje na Kouzelnou flétnu a představil se zde také v roli Osmidy v barokní opeře Domenica Sarriho Didone abbandonata. Dlouhodobě spolupracuje s operními soubory Canto a Tichá opera, v jejichž produkci ztvárnil například roli Rinuccia (Puccini: Gianni Schicchi), dvojroli Clem/Alfred (Britten: The Little Sweep), Ecclitica (Haydn: Il mondo della Luna) či tenorovou úlohu ve scénickém zpracování církevního hymnu Stabat Mater skladatelky a dirigentky Valentiny Shukliny, propojeném s fyzickým divadlem, pantomimou a prvky nového cirkusu (režie Radim Vizváry). Věnuje se také duchovní hudbě a koncertní činnosti v ČR i v zahraničí, spolupracuje například se soubory Collegium 1704 nebo Czech Ensemble Baroque. V pražské Státní opeře hostuje v této sezoně jako Flavio (Bellini: Norma) a Monostatos (Mozart: Kouzelná flétna).

Václav Čížek v roli Pyladese, Orestova přítele

Tenor Václav Čížek vystudoval Církevní konzervatoř Opava pod vedením Alexandra Vovka. Během studií spolupracoval se Slezským divadlem Opava. Ve studiích pokračoval nejprve na JAMU v Brně u Zdeňka Šmukaře a poté na Univerzitě v Ostravě ve třídě Alexandra Vovka. Od roku 2010 pravidelně spolupracuje jako člen i sólista s barokními soubory Collegium Vocale 1704, Ensemble Inégal, Czech Ensemble Baroque a dalšími. S Collegiem Vocale 1704 se představil na významných festivalech ve Francii (La Chaise-Dieu, Sablé, Ambronay, Versailles), v Beneluxu (BOZAR, MA Brugge, Oude Muziek Utrecht), v Německu i Španělsku a podílel se na nahrávkách Collegia 1704 Responsoria či Missa Divi Xaverii Jana Dismase Zelenky a Mše h moll Johanna Sebastiana Bacha. Na jaře tohoto roku se člen Collegia Vocale 1704 představil v novodobé premiéře opery Arsilda, regina di Ponto Antonia Vivaldiho, která byla provedena v koprodukci s operními domy ve Versailles, Caen, Lille, Lucemburku a Bratislavě.

 

Petra Nôtová v roli Ifigénie, kněžky Dianiny

Studium operního zpěvu absolvovala na VŠMU v Bratislavě u prof. V. Stracenské, v současné době studuje u americké sopranistky Nancy Henninger.

V roce 2001 byla angažována do SND Bratislava. Hostuje v pražském Národním divadle, v Divadle J. K. Tyla v Plzni, ve Státní opeře Praha, v košickém Státním divadle.

Hostovala s Národním divadlem Praha na turné po Japonsku jako Susanna v inscenaci Le nozze di Figaro a ztvárnila roli Paminy (Die Zauberflöte) v Dome de Marseille (Francie).

Její rozsáhlá koncertní činnost ji zavedla do Rakouska, Německa, Švýcarska, Itálie, Česka, Maďarska, Slovenska. Spolupracovala s významnými dirigenty (Asher  Fish, Jiří Bělohlávek, Heiko Mathias Förster, Mario de Rose, Alessandro De Marchi, Oliver Dohnányi, Jiří Kout, Jaroslav Kyzlink, Peter Feranec ad.). Podílela se na soundtracku k filmu The Magic Flute pro kanadskou Sullivan Home Entertainment.

Lukáš Zeman v roli Oresta, bratra Ifigénie
Baryton Lukáš Zeman se narodil v Praze, kde studoval na Gymnáziu Jana Nerudy dva obory, zpěv u Jaroslava Mrázka a fagot u Vojtěcha Seckého. Dále pokračoval ve studiích zpěvu na Královské konzervatoři v Haagu, Konzervatoři Luigi Cherubiniho ve Florencii a Dutch National Opera Academy v Amsterdamu.
V písňovém repertoáru se zdokonaloval u Uda Reinemanna, Davida Wilson–Johnsona a Malcolma Martineaua. Velmi často vystupuje na koncertech se soubory Collegium 1704, Il canto di Orfeo, L’Aura rilucente a Capella Cracoviensis aj.
Je vítězem mezinárodní pěvecké soutěže sakrální hudby Concorso Internazionale di Musica Sacra Roma 2014 (3.místo).
Mezi nejdůležitější ztvárněné role patří Jontek v Moniuszkově Halce (Krakovská Opera), Kuligin v Kátě Kabanové v režii Roberta Carsena (Teatro Regio di Torino) a další…
Lukáš Zeman koncertuje zejména po Evropě, ale v rámci své koncertní činnosti zavítal i do zemí jako je Indie, Izrael, Nový Zéland, USA, Čína a Japonsko.

Ifigénie na tauridě

  • Žánr: Opera
  • Autor: Christoph Willibald Gluck
  • Dirigent: Vojtěch Spurný
  • Režie: Lubor Cukr
  • Premiéra: 18. 2. 2018

Partneři