Slezské divadlo Opava

Ilja Racek: Za nás opera nesmí zaniknout!

Josef Herman (ed.), Divadelní noviny, 30. 11. 2021

Rozhovor s ředitelem Slezského divadla v Opavě

Ilja Racek: Za nás opera nesmí zaniknout!

V roce 2019 získalo Slezské divadlo Opava významný grant na projekt Let´s Sing Oratorio Music z prostředků programů Kreativní Evropa – Kultura v rámci výzvy na podporu Projektů evropské spolupráce AECEA34/2018. Vzhledem ke covidové pandemii se premiéra prvního jevištního projektu chystá ve Slezském divadle 5. prosince.

Pane řediteli, proč v roce 2019 vznikl projekt Let´s Sing Oratorio Music?

Vytvořili jsme ho ze zásadní obavy, aby operní žánr nezanikl s posledním divákem pokročilého věku. Naší hlavní starostí bylo a stále zůstává přitáhnout do divadla mladou generaci a zaostřit její pozornost k vážné hudbě, ideálně k vážné hudbě na operním jevišti.

V Opavě se opera hraje přes dvě stě let a nechci, aby to za nás skončilo. Zvrátit situaci považuji za naši základní povinnost.

Proč jste zvolili k realizaci oratorium Josepha Haydna Stvoření a ne třeba nějakou dětskou operu?

Haydnovo Stvoření je považováno za útvar na cestě od oratoria k opeře, lze ho tedy uvést na jevišti a zároveň se vyhnout obvyklým operním klišé, která by děti mohla odrazovat. Jako režisér Haydnovo oratorium povařuji za výrazné umělecké gesto odkazující k základům nejen evropské hudební kultury, ale i křesťanství jako dominující filozofie naší kultury. Není mnoho příležitostí v našem multikulturním světě vracet se ke kořenům evropské kultury.

Máte partnery v zahraničí?

Od počátku jsme projekt spolu s jeho garantem Luďkem Golatem koncipovali s pěveckou školou Accademia Musicale Europea v Římě, z její soutěže měli vzejít sólisté pro různá provedení oratoria. Projekt se má realizovat také v Řecku (Panellinia Omospondia Xorodion Kai Dieythynto Xorodia, Karditsa) a Rumunsku (Filarmonica Mihai Jora v Bacau). Golat využil své bohaté zahraniční kontakty i zkušenosti z práce operního režiséra v Ostravě, kde realizoval několik inscenací se školními dětmi, především operu Václava Trojana Kolotoč.

Byly školy ochotné spolupracovat? Je to přece pro ně značná pracovní zátěž.

Zcela zásadně jsme oslovili školy, které nemají speciální výuku hudby. Jen jsme vyvolali určitý zájem a navštívili školy, kde se rýsovala podpora projektu. Někde nás i odmítli. Někde se jim projekt líbil a slíbili děti hudebně připravit. Osloveny byly od počátku tři školy moravskoslezského regionu: Opava, Ostrava a Hukvaldy.

Jak probíhá spolupráce se školami?

Projekt je především vícevrstevnatou tvůrčí dílnou, která zahrnuje nejen žáky základních škol, ale také jejich učitele v systému workshopů, jejich součástí je i pořizování nahrávek. Všechny tři zmíněné školy na projektu statečně pracují, ale v současné covidové situaci se doslova ze dne na den a z hodiny na hodinu mění epidemiologické poměry. Například jsme zorganizovali soustředění opavských dětí v Kravařích, všechny byly testovány negativně, leč po ukončení workshopu byla jedna dívka pozitivní a kvůli ní upadly všechny děti do karantény. Ze dne na den vypadly ze zkoušek. Víme, v jaké situaci pracujeme, ale prostě jsme se rozhodli jít do realizace teď a tady. Zastavit nás může jen lockdown. Nemůžeme pořád všechno odkládat.

Čím v projektu děti oslovujete?

Nabízíme jim zážitek z tvorby, považujeme to za hlavní motivaci děti k zájmu o umění. Vedle vlastního studia sborových partů s profesionálními sbormistry je pro ně zážitkem setkání s profesionálními zpěváky a orchestrem.

Zkoušíte už na jevišti ve Slezském divadle?

Ano. Pokud jde o způsob nastudování, neliší se od běžné divadelní praxe. Zajišťujeme technické a provozní zázemí, zkoušíme, jen – jak jsem už uvedl – nevím dnes ani zítra, která škola a kolik dětí se dostaví. Největší zázemí má Valčíkova v Ostravě-Porubě, ale s hlubokým uznáním registruji na večerní zkoušce děti a rodiče z Hukvald vzdálených šedesát kilometrů od Opavy. Klobouk dolů.

Premiéra v Opavě bude prvním výstupem projektu, nebo se už něco realizovalo v zahraničí?

Stihla se jen před rokem pěvecká soutěž v Římě, její vítěze máme v obsazení našeho nastudování, ale i to se díky covidovým patáliím neustále mění. Nic víc se prozatím neuskutečnilo.

Tak držím palce, aby se 5. prosince mohlo hrát.

Partneři