Slezské divadlo Opava

Kávová kantáta i sbor v Opavě

(tep), Region, 11. 5. 2021

Opava – V pravidelném online pořadu Divadelní noviny se lidé dozvídají aktuální informace ze zákulisí Slezského divadla. Nejnovější díl byl odvysílán minulý čtvrtek a měl název Sólo pro 9 dechů. Zájemci se mohli dozvědět zajímavosti ze světa dřevěných dechových nástrojů, které v divadelních medailoncích dosud nedostaly prostor. Z dalšího programu, který si v divadle v tomto měsíci připravili, můžeme jmenovat například Bachovu Kávovou kantátu nebo již druhé vystoupení sboru.

Role dechových nástrojů v operních partiturách si přitom co do obtížnosti a exponovanosti často vůbec nezadá s náročností některých partů smyčců. „Na rozdíl od smyčcového kvarteta či orchestru, které disponují rozsáhlou partiturou, je repertoár pro dechové ansámbly poměrně chudý. Toho si zřejmě byli vědomi francouzští hudebníci, když ve druhé polovině devatenáctého století zakládali Společnost dechových nástrojů. Objednali si tehdy u proslaveného mistra Charlese Gounoda nové dílo. Vznikla půvabná Malá symfonie, která měla premiéru v roce 1885,“ podrobně popisují zástupci divadla. V případě Malé symfonie se jedná o symfonii ve zmenšeném formátu o odlehčené atmosféře, nicméně s důkladným kompozičním vypracováním. „Naši hráči ji uvedli v opavské premiéře v rámci Divadelních novin,“ pokračují divadelníci.

Operní sbor bude podruhé v hlavní roli

V díle, který je naplánován na 13. května, si šéf činohry Jiří Seydler popovídá s dramaturgyní Alžbětou Matouškovou o její profesi. A ve čtvrtek 20. května bude opět v hlavní roli sbor. „Vzhledem k tomu, že první díl Divadelních novin věnovaných sboru vyvolal zaslouženou pozornost nejen u publika, ale zejména u přátel a kolegů našich sboristů, rozhodli jsme se navázat a připravit díl druhý,“ avizují divadelníci s tím, že tentokrát se operní sbor představí v tak trochu netradičním repertoáru. Kromě Dvořákových Moravských dvojzpěvů a Sukových Ženských sborů na slova lidové poezie sáhla při výběru skladeb sbormistryně Kremena Pešákova nejen do současné bulharské hudby, ale také po autorech italské renesance, jejichž madrigaly a capella jsou prověrkou technické úrovně a zvukové ušlechtilosti každého vokálního ansámblu. Poslední květnový díl Divadelních novin bude věnován činohře, která pro diváky chystá překvapení.

Kávová kantáta oslavuje vášeň v pití kávy

Závěrečnou tečkou za májovým programem bude Kávová kantáta, kterou napsal světově proslulý hudební skladatel Johann Sebastian Bach. Slezské divadlo ji představí v německém jazyce s českým překladem. „Kávová kantáta vznikla asi v roce 1734. Jako libreto použil Picanderův satirický text Über den Caffe, v překladu O kávě, který byl vydán již v roce 1732, a kromě Bacha inspiroval i další skladatele. Text reagoval na tehdejší zálibu v pití kávy v německých městech. V Lipsku, kde Bach žil, bylo jedenáct veřejných kaváren a káva se podávala také v salonech. Společnost rozebírala zdravotní důsledky pití kávy. Předpokládá se, že kantáta měla premiéru v lipské Zimmermanově kavárně, kde Bach každý týden koncertoval se souborem Collegium musicum,“ poskytuje vzhled do historie dramaturgyně a režisérka Jana Andělová Pletichová. Kantáta je úsměvnou satirou módní vlny a posedlosti v pití kávy, touhy a vášně k omamným pochutinám. Také navozuje téma vztahu přísných otců a šikovnosti mladých dcer, které si dovedou v každé situaci prosadit svá přání. „Nadsázka díla nabízí možnosti úletů z reality do snového světa zahaleného mlžnou párou z vaření kávy, která nás může přenášet do různých prostředí a slohů či stylu, které se protínají v zálibě v Orientu, zdobnosti i dekorační lince. Cestování mezi různými prostředími okoření příběh výměny názorů přísného otce a dcery na její přílišné konzumování kávy,“ komentuje režisérka a dodává, že z prostor jeviště se účinkující podívají do kavárny ve foyeru divadla a také do parku na Ptačí vrch a okolí. V hlavních rolích otce a dcery vystoupí Jaromír Nosek a Eva Benett, v roli vypravěče a nápadníka Vít Šantora. Jana Andělová Pletichová je režisérem, výtvarníkem a autorem scénáře. Šéf opery Vojtěch Spurný dílo hudebně nastudoval a také ho diriguje. Na webu divadla bude Kávová kantáta k vidění od 29. května.

Partneři