Slezské divadlo Opava

Klavírní recitál LUKÁŠE VONDRÁČKA, fenomenálního klavíristy, vítěze Mezinárodní soutěže královny Alžběty v Bruselu (2016), dne 25. srpna 2021 od 19 hodin ve Slezském divadle Opava.

Lukáš Vondráček, opavský rodák, byl označován za zázračné dítě. Na klavír začal hrát ve dvou letech, ve čtyřech letech měl své první veřejné vystoupení, kdy v Opavě hrál dětské skladby skladatelů Schumanna a Čajkovského. Jako velmi mladý začal spolupracovat se Státní filharmonií Brno a s Janáčkovou filharmonií Ostrava, natáčel také pro Českou televizi i Český rozhlas. Ve třinácti letech začal díky rektorské výjimce studovat hudební obor na pedagogické fakultě Ostravské univerzity, dále ve studiích pokračoval na vídeňské konzervatoři, na akademii v Katovicích a na New England Conservatory v Bostonu, kde také žije. V roce 2003 vyrazil na americké turné, při němž vystoupil také v newyorské Carnegie Hall. Byl a je úspěšný také na mezinárodních soutěžích – cena poroty v mezinárodní soutěži Vana Cliburna v Texasu (2009), soutěž Hilton Head International Piano Competition (2010) a na mezinárodní klavírní soutěži UNISA Vodacom (2012) získal současně první cenu, velkou cenu i čtyři speciální ceny.

První polovina koncertu bude věnována tvorbě Roberta Schumanna, který patří nejen k průkopnickým osobnostem německé hudby 19. století, ale je i objevitelem nových zvukových i technických možností klavíru. Z jeho díla zazní nejprve Arabeska op. 18, která je prototypem tzv. romantického klavírního kusu – skladba má pro Schumanna typickou formu, kdy opakující se refrén je střídán kontrastními částmi a vyniká intimitou, křehkostí a jemným poetickým kouzlem. Na závěr (jako překvapení) zazní malý epilog. Skladatel se o Arabesce vyjádřil v tom smyslu, že jde o dílo „spíše jemné a ženské“. Jeho opakem je Kreisleriana op. 16 – cyklus 8 fantazií, inspirovaných výstřední postavou kapelníka Kreislera z literárního díla otce německého romantismu E. T. A. Hoffmanna (kterého operní divák bude znát nejspíše jako hrdinu Offenbachovy opery Hoffmannovy povídky). Skladba vyniká prudkými změnami nálad, vypjatými emocemi i typicky schumannovskou stylizací i virtuozitou a je považována za vrchol autorovy klavírní tvorby. Po přestávce se posluchači mohou těšit na Klavírní sonátu č. 27 e moll op. 90 Ludwiga van Beethovena, kterou autor věnoval svému příteli a mecenáši Moritzi von Lichnowskému. Na skromném půdorysu dvou vět (namísto obvyklých 3 nebo 4) rozehrává Beethoven množství jemných odstínů výrazu, vzdává se všech virtuózních gest a nechává posluchače nahlédnout do svého nejintimnějšího nitra. Rozezpívaná druhá věta jako by nesměle ohlašovala v lehkém náznaku hudbu nastupující generace romantiků, zejména Franze Schuberta. Preludia Clauda Debussyho patří nejen k nejoblíbenějším skladbám svého autora, ale jsou rovněž (jak kdysi poznamenal dr. Václav Holzknecht) jakousi „velkou obrázkovou knihou“ a zároveň mistrovskou ukázkou impresionistické klavírní stylizace. Programní názvy jednotlivých skladeb umístil autor až na závěr každého kusu a dal je do závorky – jakoby na okraj hudby, zřejmě s cílem, aby jednotlivé názvy příliš neodváděly pozornost od hudby samé. Preludia jsou určena (podle Debussyho vyjádření) spíše pro poslech „mezi čtyřma očima“.

Vojtěch Spurný

Partneři