Slezské divadlo Opava

Operní soubor v ohrožení?

(tep), Region, 10. 9. 2019

Šéf rezignoval kvůli neshodám s ředitelem

 

Opava – V operním souboru slezského divadla panuje bezvládí. Režisér Lubor Cukr totiž v minulých dnech rezignoval na svůj post. Spolupráci se rozhodl ukončit kvůli vzájemným neshodám s ředitelem divadla Iljou Rackem, který měl jinou představu o tom, jak má opera v Opavě vypadat. Podle Racka byl Cukrův výběr inscenací příliš náročný, což způsobilo pokles návštěvnosti.

Lubor Cukr působil ve Slezském divadle přes dva roky. Nastoupil 15. února 2017 a rezignaci podal ke dni 31. srpnu. „Přestože jsem prošel konkurzním řízením, kde jsem jasně definoval svou vizi opavské opery, ukázalo se, že i když snaha o posun divadelního vidění „opavského diváka“ je sice složitá, mnohem důležitější je podpora nadřízených. Po vzájemné dohodě jsme se tedy s panem ředitelem Rackem usnesli, že se naše vize vedení a směrování opery neshodují, protože preferoval mnohem mírnější způsob změn, než jsem zastával já,“ zdůvodnil Lubor Cukr svůj odchod pro internetový magazín Opera plus.

Někteří z diváků odcházeli

Předmětem kritiky ze strany Ilji Racka byla například opera Čarostřelec, která v červnu zakončila uplynulou divadelní sezónu a u publika vzbudila rozporuplné reakce. „Premiérové publikum je, jak vědí všichni nakloněné účinkujícím, často až po přátelské vztahy. Na druhé straně diváci z představení odcházeli,“ konstatoval ředitel. „Když jsme se sešli první den po prázdninách, byl jsem kritizován nejen za Čarostřelce, ale i za naplánovanou sezónu, a proto vyústil náš rozhovor v mou rezignaci. Ve svém celkovém směrování jsem chtěl reflektovat současné trendy v opeře, protože způsob vyprávění příběhu a jejich vizuální podoba mi v Opavě často připomínali dnes již z mého pohledu dávno přežité postupy,“ reagoval Cukr.

Racek: Chceme fotbal, nebo divadlo?

Ilja Racek se vyjádřil, že opera v Opavě čelí několika problémům: „Jednak je to konkurence blízkého souboru v Ostravě a asi i v Olomouci, jednak periodicky se opakující pochybnosti ze strany politické reprezentace města, jestli na to Opava prostě má a nebude-li volit jiné priority. Jakoby se vznášela paradoxní otázka: chceme fotbal, nebo divadlo? V takové situaci je strategicky pro divadlo životně nutné mít především podporu v divácké obci, převedeno do jiného jazyka – u voličů zastupitelstva.“ Zároveň podotkl, že v minulé sezóně v divadle klesla návštěvnost. Podle reakcí diváků byl důvod ve výběru titulů, které pro ně byli příliš náročné až exkluzivní. „Opava je malé město a bylo již x-krát konstatováno, že vkus místního publika je jiný než ve větších kulturních centrech. Naším prvním úkolem je vrátit diváky do divadla. Proto v těchto dnech upravujeme dramaturgický plán s tím, že některé dohody pana Cukra připravené pro tuto sezónu respektujeme. Řešíme především obsazení inscenačních týmů, protože tři tituly ve druhé půli měl režírovat sám šéf,“ řekl Racek. Současně dodal, že výběrové řízení na nového šéfa opery bude připraveno v co nejkratší době.

 

 

Partneři