Slezské divadlo Opava

NABUCCO

NABUCCO
  • Autor:
    Giuseppe Verdi
  • Premiéra:
    29. 10. 2023
  • Délka představení:
    2 hod. 40 min (2 přestávky)
  • Režie:
    Jana Andělová
  • Dirigent:
    Petr Šumník, Tomáš Hanák
  • Choreografie:
    Jana Andělová
  • Scéna:
    Jaroslav Milfajt
  • Kostýmy:
    Michaela Savovová
  • Sbormistr:
    Kremena Pešakova
  • Hudební nastudování:
    Petr Šumník

    Hudební příprava:
    Libuše Vondráčková, Tereza Zatloukalová, Iana Shvachka

    Asistent režie:
    Marta Vaňkátová

    Představení řídí:
    Brigita Prokešová

    Text sleduje:
    Marta Vaňkátová

    Koncertní mistr:
    Yelyzaveta Pruska

    Zástupce koncertního mistra:
    Julie Ester Černá

    Koncertní mistr violoncell:
    Jan Zlámal

Opera

Slavnou operu napsal Verdi na libreto Temistocla Solery. Ten libreto původně napsal pro skladatele Otto Nicolaie, kterému se mu ovšem nelíbily historické souvislosti a bojové scény. Verdi měl v té době za sebou neúspěšnou operu Stanislav, navíc jej potkala tragédie v podobě úmrtí manželky a dvou dětí a nechtěl už komponovat. Impresário milánské Scaly Bartolomeo Merelli mu nabídl libreto Nabucca, v němž našel spojitost s tehdejší politickou a společenskou situaci v Itálii, která bojovala o sjednocení a o vymanění se z nadvlády Rakouska-Uherska. Příběh této dramatické opery se odehrává v 6. století před Kristem, její děj je odvozen z biblického příběhu o zajetí Židů v Babylonu. Své třetí operní dílo vytvořil mladý skladatel za několik týdnů. Premiéra této opery na zakázku impresária milánské Scaly se uskutečnila v březnu 1842. V libretu Temistocla Solery zaujal Verdiho začátek žalmu 137 „Va, pensiero, sull’ali dorate“ a inspiroval ho ke spontánní kompozici sboru, který se stal osvobozeneckou písní zpívanou po celé Itálii.

Z výpovědi Verdiho: „Došel jsem domů a téměř prudkým gestem jsem hodil rukopis na stůl. Svazek se otevřel a já spatřím na stránce verš Leť, myšlenko, na zlatých křídlech… Nabucco mi běžel hlavou! Nemohu spát, vstanu, čtu libreto ne jednou, ale třikrát a ráno jsem znal zpaměti libreto celé.“
Koncepci stavíme na kontrastech. Na jedné straně máme židovský národ, jehož víra zdůrazňuje myšlenku a duchovno, zatímco babylonská kultura a víra je postavená na efektu. Vedle mohutných sborových scén tu máme intimní scény, v nichž je důraz kladen na charaktery a vztahy jednotlivých postav. Chceme v naší inscenaci zachovat příběh se vší svou pompézností, zdůrazníme momenty zrůdnosti války a současně chceme vyzdvihnout příběhy jednotlivých postav s prokreslenými charaktery. Inspirací pro výtvarné vyjádření nám byla Ištařina brána v Babylonu.

Režisérka Jana Andělová Pletichová

Sborové scény – slavný sbor Židů – a scény sólistů se sborem považuji za nejefektnější a pro posluchače nejzajímavější. Krásný hudební nápad představuje árie kněze Zachariáše, kde doprovod tvoří pouze šest sólových violoncell, nebo závěrečná modlitba, kde se orchestr přidává až v posledních třech taktech. Věřím, že typicky „verdiovské“ melodie si všichni jistě náležitě užijí.

Dirigent Petr Šumník

V titulní roli Nabucca vystoupí Pavel Klečka a Alexander Vovk, Jeho dceru Fenenu ztvární Dana Šťastná a Alžběta Vomáčková a v roli její nevlastní sestry Abigail vystoupí Katarína Jorda Kramolišová a Ivana Veberová. V roli židovského kněze Zachariáše uvidíme Jiřího Přibyla a Davida Szendiucha, židovského vojevůdce Ismaela ztvární Juraj Nociar a Jakub Rousek. Účinkuje orchestr, sbor a balet Slezského divadla a několik dětí z operního studia. Na inscenaci se podílela sbormistryně Kremena Pešakova, scénu vytvořil Jaroslav Milfajt, kostýmy navrhla Michaela Savovová, režii vytvořila Jana Andělová Pletichová, dirigentem je Petr Šumník.

Kdy hrajeme:

Obsazení:

Spoluúčinkuje orchestr, sbor a balet Slezského divadla Opava

Partneři